Nie udzielając absolutorium, trzeba wykazać winę organu wykonawczego

Kluczowe w procedurze absolutoryjnej jest wykonanie budżetu – jako całości, a nie różnych zadań w jego ramach.

Publikacja: 29.05.2018 05:40

Nie udzielając absolutorium, trzeba wykazać winę organu wykonawczego

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

- Mamy problem z przygotowaniem uchwały o nieudzieleniu absolutorium wójtowi przez pryzmat wykonania budżetu. Chodzi m.in. o sposób oceny budżetu planowanego a wykonanego: czy oceniać go jako całość czy też poziom wykonania poszczególnych zadań/ inwestycji? A może należy wziąć pod uwagę całokształt działalności wójta?

Kompetencja rady gminy do podejmowania uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu wynika z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca1990 r. o samorządzie gminnym. Jednak w aktach prawa powszechnie obowiązującego nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi, na temat metodologii stosowanej przez organ stanowiący przy podejmowaniu uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium, przez pryzmat rozbieżności pomiędzy budżetem planowanym a wykonanym. Odpowiedź na pytanie: czy rada gminy powinna przy ocenie wykonania budżetu mieć na względzie cały budżet – jako kompleksowy akt finansowy, czy może oceniać wykonanie poszczególnych zadań np. inwestycyjnych w kontekście złego ich oszacowania, możemy znaleźć w orzecznictwie.

Warte odnotowania jest stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie zawarte w wyroku z 18 listopada 2016 r. (sygn. akt ISA/Lu 874/16). Zdaniem sądu, w procesie udzielania absolutorium należy uzyskać odpowiedź na pytania: jak wygląda stan planowanych dochodów i wydatków budżetowych w stosunku do jego realizacji, jakie są przyczyny rozbieżności pomiędzy stanem założonym, a rzeczywistym, a także czy winą za owe rozbieżności można obciążyć organ wykonujący budżet czy też są one wynikiem obiektywnych uwarunkowań. W dalszej części sąd podkreślił: „Jeśli organ, do którego kompetencji należy udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium, nie wykaże i nie uzasadni, że w związku z niewykonaniem istotnych zadań dla społeczności gminy nakreślonych w uchwale budżetowej, doszło do kwotowego naruszenia granic wydatków i to z winy organu wykonawczego, to nie może podjąć działań skutkujących nieudzieleniem absolutorium. Żadne inne aspekty działalności wójta, w tym i tzw. całokształt tej działalności, nie mogą być przy absolutorium brane pod uwagę". Oznacza to tym samym, że decyzja w sprawie absolutorium musi być bezwzględnie skutkiem oceny wykonania budżetu, a nie innych przesłanek.

Aspekt oceny wykonania budżetu jako całości a oceny poszczególnych zadań ujętych do realizacji, był również analizowany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 20 listopada 2013 r. (sygn. akt I SA/Kr 1585/13). Zdaniem sądu, fakt, że w pierwotnej wersji budżetu, czy też we wprowadzanych w ciągu roku zmianach w budżecie, nie doszło do precyzyjnego wyszacowania wydatków na przewidywane inwestycje, nie może przesądzać o uznaniu wykonania budżetu za nieprawidłowe. Dalej zwrócono uwagę na okoliczność, że budżet, jak i zmiany w tym budżecie, są przyjmowane w drodze głosowania przez organ stanowiący, czyli w gminie – przez radę gminy.

W konsekwencji, rada gminy ma wiedzę o etapie realizacji zadań, w tym inwestycyjnych, a przyjmując określone zmiany budżetu, de facto akceptuje i uznaje je za legalne. Ostatecznie sąd zaś przyjął, że kluczowe w procedurze absolutoryjnej jest wykonanie budżetu jako całości, a nie różnych zadań w jego ramach.

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1875 ze zm.)

Wniosek

Aby organ stanowiący jednostki samorządowej mógł skutecznie podjąć uchwałę w przedmiocie nieudzielenia absolutorium, musi być ona poparta rzeczowymi argumentami. Konieczne jest przy tym wykazanie odpowiedzialności/winy organu wykonawczego, a istotną okolicznością za organem wykonawczym, jest z kolei aprobata organu stanowiącego zatwierdzająca określone wydatki budżetowe. Absolutorium nie może być jednak efektem niezadowolenia rady gminy z całokształtu działalności organu wykonawczego, ale musi ściśle odnosić się do wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów