Miasto zamierza pomóc w dotowaniu zabytków położonych na jego terenie. Z inicjatywą wystąpiło wiele podmiotów posiadających takie obiekty.
W związku z tym powstaje wątpliwość czy jesteśmy zobligowani przekazać im pomoc? Czy dla lepszej kontroli nad środkami gminnymi można ustalić w uchwale odgórne zasady np. rozliczenia albo kontroli zadania?
Kluczowe znaczenie dla ustosunkowania się do pytania ma regulacja art. 81 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Wynika z niej, że w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Z brzmienia ww. regulacji wynika więc, że tylko od woli danej jednostki (np. gminy) zależy, czy podejmie uchwałę w ww. trybie.
A w konsekwencji oznacza to, że roszczenia różnych podmiotów, które władają zabytkami położonymi na terenie danej gminy nie mogą być wiążące.
Z drugiej jednak strony, w bieżącym roku weszła w życie regulacja art. 41a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, który przewiduje tzw. obywatelską inicjatywę uchwałodawczą – dla określonej grupy obywateli. Z przepisu tego wynika m.in., że grupa mieszkańców gminy, posiadających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego, może wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą.