Uchwała w sprawie zasad przekazywania dotacji

Uchwała w sprawie zasad przekazywania dotacji ma rangę aktu prawa miejscowego, a uchwała o przyznaniu dotacji konkretnemu podmiotowi jest aktem indywidualnym.

Publikacja: 24.07.2018 02:00

Uchwała w sprawie zasad przekazywania dotacji

Foto: AdobeStock

- Nasza gmina zamierza przyznać dotację kilku parafiom na remont zabytkowych kościołów. Chodzi o różne projekty budowlane, w tym całkowite odtworzenie okien. W tym celu przygotowano już projekty uchwał. Czy uchwała wystarczy, czy trzeba podjąć jakieś dodatkowe działania?

Odpowiadając na pytanie trzeba odnieść się do przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Kluczowe znaczenie ma tu art. 81, gdzie wskazano, że w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale (ust. 1).

Czytaj także: Uchwała dotacyjna gminy zobowiązuje do wypłaty należności

Z kolei w ust. 2 art. 81 podano, że dotacja, w zakresie określonym w art. 77, może być udzielona w wysokości do 100 proc. nakładów koniecznych na wykonanie przez wnioskodawcę prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków. We wspomnianym art. 77 ww. ustawy określono na jakie nakłady owa dotacja może zostać przeznaczona, przy czym ów katalog ma charakter zamknięty. Wymieniono tam m.in.: wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego; sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz; odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych. Z powyższego wynika więc, że przeznaczenie dotacji byłoby uzasadnione.

Problem leży jednak w innej kwestii, mianowicie proceduralnej. Należy bowiem zauważyć, że treść art. 81 ust. 1 ww. ustawy wskazuje na konieczność występowania dwóch odrębnych uchwał, podejmowanych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w tym zaś zakresie przez radę gminy.

Pierwsza uchwała dotyczy tzw. zasad, na podstawie których dotacje w ogóle mogą zostać przyznane, druga uchwała dotyczy konkretnego podmiotu, który otrzyma dotację. Wspomniane kwestie zostały wyartykułowane w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 25 lipca 2012 r. (znak 52/2012). Czytamy tam: „Przepis ten [red: art. 81 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami] zawiera podstawę prawną dla dwóch nierozerwalnie związanych ze sobą uchwał zastrzeżonych do kompetencji organów stanowiących gminy, powiatu lub województwa. Pierwsza z nich to uchwała określająca zasady udzielania dotacji, a druga – następcza w stosunku do niej i podejmowana na jej podstawie – to uchwała (lub uchwały) o przyznaniu dotacji konkretnemu podmiotowi lub podmiotom. Kolegium RIO zaznaczyło nadto, że uchwała w sprawie zasad przekazywania dotacji ma rangę aktu prawa miejscowego, a uchwała o przyznaniu dotacji konkretnemu podmiotowi, jest aktem indywidualnym, opartym o pierwszą uchwałę. Ostatecznie stwierdzono nieważność uchwał na mocy których udzielono dotacji konkretnym podmiotom, właśnie z uwagi na brak uchwały pierwotnej, wyznaczającej zasady ich przyznawania.

Podobne stanowisko wynika również z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 23 maja 2013 r. (znak KI-411/149/13). Podkreślono tam: „Udzielenie dotacji konkretnemu podmiotowi bez uprzedniego określenia (ogłoszenia, upublicznienia) ogólnych zasad - w formie uchwały z art. 81 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DzU nr 162, poz. 1568 ze zm.) - w istotny sposób ogranicza prawa innych, potencjalnych wnioskodawców w ubieganiu się o otrzymanie dotacji celowych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich i budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.

— Marcin Nagórek, radca prawny

Podstawa prawna: Ustawa z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2187 ze zm.)

- Nasza gmina zamierza przyznać dotację kilku parafiom na remont zabytkowych kościołów. Chodzi o różne projekty budowlane, w tym całkowite odtworzenie okien. W tym celu przygotowano już projekty uchwał. Czy uchwała wystarczy, czy trzeba podjąć jakieś dodatkowe działania?

Odpowiadając na pytanie trzeba odnieść się do przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Kluczowe znaczenie ma tu art. 81, gdzie wskazano, że w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale (ust. 1).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara