Zgodnie zobowiązującą od sierpnia ustawą na szczeblu samorządu za zarządzanie kryzysowe odpowiadają: w powiecie -starosta, w gminie -wójt, a w mieście - burmistrz lub prezydent. Do pomocy mają komórki organizacyjne w starostwie i urzędzie gminnym - wydziały zarządzania kryzysowego oraz powiatowe i gminne zespoły zarządzania kryzysowego. Te ostatnie powstają z przekształcenia zespołów reagowania kryzysowego funkcjonujących przedtem na mocy ustawy ostanie klęski żywiołowej.
Wydziały zarządzania kryzysowego mają ogólnie kierować działaniami na obszarze jednostki samorządu terytorialnego. Opracowują plany reagowania kryzysowego, powiatowe i gminne. Pierwszy taki dokument według wymagań nowej ustawy powinien być sporządzony do sierpnia 2008 r., potem co dwa lata aktualizowany.
Wydziały mają też zarządzać, organizować i prowadzić szkolenia, ćwiczenia i treningi reagowania na potencjalne zagrożenia na terenie gminy czy powiatu. Do nich należy także przeciwdziałanie skutkom ataków terrorystycznych. Zajmują się również ochroną infrastruktury krytycznej, czyli systemów, obiektów, urządzeń i instalacji ważnych dla funkcjonowania państwa i jego obywateli (np. zaopatrzenia w energię i paliwa, w wodę i żywność, łączności, komunikacji, ochrony zdrowia, ratowniczych).
Zespoły zarządzania kryzysowego to pomocnicze, opiniodawczo-doradcze struktury starosty i szefa gminy. Zespół tworzą urzędnicy, przedstawiciele najważniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa i przeciwdziałania zagrożeń służb, inspekcji i straży oraz reprezentanci społecznych organizacji ratowniczych.
Przepisy przewidują też funkcjonowanie centrów zarządzania kryzysowego obsługiwanych przez zajmujące się tą dziedziną wydziały w urzędach gmin i starostwach (w miejsce centrów działających dotychczas na podstawie uchylonego rozporządzenia Rady Ministrów z 2002 r. dotyczącego zespołów reagowania kryzysowego).