O dodatek mieszkaniowy mogą się starać: najemcy, posiadacze spółdzielczych mieszkań lokatorskich lub własnościowych, właściciele mieszkań lub domów jednorodzinnych. Wystąpić o niego mogą też płacący odszkodowanie za zajmowany lokal bez tytułu prawnego, jeśli przysługuje im prawo do lokalu zamiennego lub socjalnego.
Wniosek składa się w gminie lub ośrodku pomocy społecznej (właściwych według miejsca zamieszkania). Tam też można otrzymać formularz wniosku. Często też można go znaleźć na stronach internetowych urzędu lub ośrodka.
[srodtytul]Niezbędne dokumenty [/srodtytul]
Do wniosku dołącza się deklarację o dochodach za ostatnie trzy miesiące. Właściciele domów jednorodzinnych nie mogą też zapomnieć o zaświadczeniu wystawionym przez starostwo potwierdzającym powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domu oraz o rachunkach potwierdzających, ile wydali na jego utrzymanie. Z kolei od emerytów i rencistów wymaga się zaświadczenia z ZUS o dochodach z ostatnich trzech miesięcy (gdy otrzymują dodatkowe świadczenie, np. dodatek lub zasiłek pielęgnacyjny, to także decyzję ZUS w tej sprawie.). Pracujący musi natomiast przedstawić zaświadczenie z pracy o osiąganym dochodzie brutto z trzech miesięcy.
Osoby, które mieszkają w budynku wielolokalowym, powinny z wypełnionym wnioskiem udać się do zarządcy domu, by potwierdził dane o miejscu zamieszkania, tytule prawnym do lokalu, sposobie ogrzewania pomieszczeń i wody, wydatkach mieszkaniowych.