Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do tych organów wykonuje rada gminy. W ich zakres wchodzi również prawo do określenia wysokości wynagrodzenia osoby pełniącej funkcję tego organu gminy. Do wykonywania niektórych czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta rada może upoważnić przewodniczącego. Upoważnienie następuje w drodze uchwały. Nie może ono dotyczyć spraw związanych z wynagrodzeniem.
[srodtytul]Stosowne do kwalifikacji[/srodtytul]
Podejmując uchwałę w sprawie wynagrodzenia wójta, rada gminy powinna się kierować kryteriami określonymi w art. 20 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 20 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych[/link]. Zgodnie z jego treścią wójtowi przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Ustawodawca określił również maksymalne wynagrodzenie, jakie może otrzymywać wójt, burmistrz, prezydent miasta. Zgodnie z ust. 3 art. 20 ustawy nie może ono przekroczyć w ciągu miesiąca, łącznie z dodatkiem za wieloletnią pracę, siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Kwotę tę ustala się na podstawie przepisów [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80042]ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (DzU nr 110, poz. 1255 ze zm.)[/link]. Oczywiste jest, że do tych limitów nie wlicza się świadczeń okresowych, takich jak nagroda jubileuszowa czy trzynastka. Przepisy ustawy mówią bowiem wyraźnie o maksymalnym wynagrodzeniu miesięcznym. Przyjęcie innego założenia mogłoby prowadzić do pozbawienia wójta prawa do tych świadczeń.
[srodtytul]Składniki obligatoryjne i pozostałe[/srodtytul]
Rada gminy, ustalając wysokość wynagrodzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta, pamiętać musi, że jego wynagrodzenie składa się z wynagrodzenia zasadniczego oraz przysługującego mu obligatoryjnie dodatku specjalnego. Rada gminy, podejmując zatem uchwałę w sprawie wynagrodzenia wójta, musi ten składnik wynagrodzenia uwzględnić w wysokości nie mniejszej niż 20 proc. sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Maksymalna wysokość dodatku specjalnego wynosi 40 proc. tych składników wynagrodzenia. W przypadku prezydenta m.st. Warszawy oraz prezydentów miast na prawach powiatu powyżej 300 tys. mieszkańców maksymalna wysokość dodatku specjalnego wynosi 50 proc. sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Zaznaczyć trzeba, że nieuwzględnienie w uchwale rady gminy dodatku specjalnego spowoduje jej uchylenie przez organ nadzoru jako sprzeczny z prawem.