Reklama
Rozwiń

O zarobkach burmistrza decyduje rada

Rada gminy może w trakcie kadencji zmienić uchwałą wysokość wynagrodzenia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Musi to jednak nastąpić za jego zgodą wyrażoną na piśmie.

Aktualizacja: 21.11.2008 06:20 Publikacja: 21.11.2008 05:00

Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do tych organów wykonuje rada gminy. W ich zakres wchodzi również prawo do określenia wysokości wynagrodzenia osoby pełniącej funkcję tego organu gminy. Do wykonywania niektórych czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta rada może upoważnić przewodniczącego. Upoważnienie następuje w drodze uchwały. Nie może ono dotyczyć spraw związanych z wynagrodzeniem.

[srodtytul]Stosowne do kwalifikacji[/srodtytul]

Podejmując uchwałę w sprawie wynagrodzenia wójta, rada gminy powinna się kierować kryteriami określonymi w art. 20 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 20 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych[/link]. Zgodnie z jego treścią wójtowi przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Ustawodawca określił również maksymalne wynagrodzenie, jakie może otrzymywać wójt, burmistrz, prezydent miasta. Zgodnie z ust. 3 art. 20 ustawy nie może ono przekroczyć w ciągu miesiąca, łącznie z dodatkiem za wieloletnią pracę, siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Kwotę tę ustala się na podstawie przepisów [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80042]ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (DzU nr 110, poz. 1255 ze zm.)[/link]. Oczywiste jest, że do tych limitów nie wlicza się świadczeń okresowych, takich jak nagroda jubileuszowa czy trzynastka. Przepisy ustawy mówią bowiem wyraźnie o maksymalnym wynagrodzeniu miesięcznym. Przyjęcie innego założenia mogłoby prowadzić do pozbawienia wójta prawa do tych świadczeń.

[srodtytul]Składniki obligatoryjne i pozostałe[/srodtytul]

Rada gminy, ustalając wysokość wynagrodzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta, pamiętać musi, że jego wynagrodzenie składa się z wynagrodzenia zasadniczego oraz przysługującego mu obligatoryjnie dodatku specjalnego. Rada gminy, podejmując zatem uchwałę w sprawie wynagrodzenia wójta, musi ten składnik wynagrodzenia uwzględnić w wysokości nie mniejszej niż 20 proc. sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Maksymalna wysokość dodatku specjalnego wynosi 40 proc. tych składników wynagrodzenia. W przypadku prezydenta m.st. Warszawy oraz prezydentów miast na prawach powiatu powyżej 300 tys. mieszkańców maksymalna wysokość dodatku specjalnego wynosi 50 proc. sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Zaznaczyć trzeba, że nieuwzględnienie w uchwale rady gminy dodatku specjalnego spowoduje jej uchylenie przez organ nadzoru jako sprzeczny z prawem.

Poza wynagrodzeniem zasadniczym i dodatkiem specjalnym wójt może mieć wspomniany już wyżej dodatek funkcyjny. Jest on wypłacany za kierowanie zespołem pracowników. Może przysługiwać wójtowi w podwójnej wysokości: jako kierownikowi urzędu gminy oraz jako kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Ponadto wójt może otrzymywać m.in. dodatki: za wieloletnią pracę, z tytułu znajomości języka pomocniczego, za pracę w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Wójtowi przysługuje ponadto dodatkowe wynagrodzenie roczne, czyli popularna trzynastka, nagroda jubileuszowa, odprawa w związku z przejściem na emeryturę. Może również otrzymywać świadczenia z tytułu podróży służbowych oraz z tytułu przeniesienia do pracy w innej miejscowości.

[srodtytul]Tylko za zgodą wójta[/srodtytul]

Oczywiste jest, że rada gminy może w trakcie kadencji zmienić wysokość wynagrodzenia wójta. Zmiana ta może polegać zarówno na jego podwyższeniu, jak i obniżeniu w ramach ustalonych w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych widełek. Pamiętać jednak należy, że taka zmiana może być dokonana tylko za zgodą zainteresowanego. Ponadto przepisy kodeksu pracy wymagają, aby była wyrażona na piśmie (art. 29 § 4).

[ramka][b]GPP>informuje[/b]

Trwają prace legislacyjne nad nową ustawą o pracownikach samorządowych, która ma wejść w życie 1 stycznia 2009 r. Nowością jest przyznanie wójtom odprawy wypłacanej na koniec kadencji. Jej wysokość została ustalona na poziomie trzymiesięcznego wynagrodzenia obliczonego według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Odprawa nie będzie przysługiwać jednak w przypadku wyboru na kolejną kadencję. Zasady określania wynagrodzenia wójta pozostają bez zmian. Nadal kompetencja w tym zakresie pozostaje w rękach rady gminy. Nie zmienią się obligatoryjne składniki wynagrodzenia wójta burmistrza, prezydenta miasta ani sposób określania jego maksymalnej miesięcznej wysokości. Wójt, burmistrz, prezydent miasta będą mogli również otrzymywać przewidziane prawem dodatki do wynagrodzenia.[/ramka]

Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do tych organów wykonuje rada gminy. W ich zakres wchodzi również prawo do określenia wysokości wynagrodzenia osoby pełniącej funkcję tego organu gminy. Do wykonywania niektórych czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta rada może upoważnić przewodniczącego. Upoważnienie następuje w drodze uchwały. Nie może ono dotyczyć spraw związanych z wynagrodzeniem.

[srodtytul]Stosowne do kwalifikacji[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono