Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych określone zostały przez ministra finansów w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej. W kolumnie sprawozdania Rb-27s „Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy” wykazuje się kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina lub miasto na prawach powiatu mogłyby uzyskać, stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie powinna uzyskać, stosując niższe stawki uchwalone przez radę gminy lub miasta na prawach powiatu.
[b]W piśmie z 23 sierpnia 2006 r. w sprawie skutków obniżenia górnych stawek podatków obliczonych za okres sprawozdawczy wykazywanych w Rb-27S oraz Rb-PDP, znak: Nr ST2-4834-73/2006/157 Ministerstwo Finansów[/b] wyjaśniło, że od przedmiotów zwolnionych na mocy uchwały rady gminy należy wyliczyć skutki obniżenia górnych stawek podatkowych (jako różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać, stosując maksymalne stawki, a uchwalonymi przez radę) i wykazywać w kolumnie „Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych obliczone za okres sprawozdawczy”. Same skutki zwolnienia należy wykazać w kolumnie „Skutki udzielonych ulg i zwolnień obliczone za okres sprawozdawczy”. Wówczas podstawą wyliczenia skutków zwolnienia będzie stawka podatku przyjęta w uchwale rady gminy.
[ramka][b]GPP>przykład[/b]
Podatnik nabył samochód ciężarowy podlegający opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych w lutym 2008. Roczna stawka podatku dla niniejszego pojazdu zgodnie z uchwałą rady gminy wynosi 1200 zł, stawka maksymalna określona przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych 1800 zł.
Nabycie pojazdu w lutym oznacza opodatkowanie go od marca, czyli za 10 miesięcy 2008 roku. Różnica między stawką maksymalną a stawką z uchwały wynosi 600 zł, w ujęciu miesięcznym natomiast 50 zł.