[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]Ustawa z 21 listopada o pracownikach samorządowych[/link] – podobnie jak jej poprzedniczka – stanowi w art. 11, że n[b]abór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze, jest otwarty i konkurencyjny.[/b]
Jednocześnie, w odróżnieniu od ustawy z 22 marca 1990 r., definiuje pojęcie wolnego stanowiska. Zgodnie z jej art. 12 jest to takie, na które zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki lub na które nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym posiadający wymagane kwalifikacje. Wolnym stanowiskiem jest również takie, na które nie został przeprowadzony nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony żaden pracownik.
Z kolei art. 20 tej ustawy przewiduje możliwość przeniesienia pracownika samorządowego na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny), jeżeli wykazuje on inicjatywę i sumiennie wykonuje swoje obowiązki. Jak zatem widać, ustawa daje pracodawcy wiele możliwości obejścia wymogu przeprowadzania publicznego naboru, dając de facto pierwszeństwo „zatrudnieniu wewnątrz samorządu”.
Naboru nie przeprowadza się również w przypadku zatrudniania na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością w pracy pracownika (np. przebywa na urlopie wychowawczym).
[srodtytul]Gdy już zwolni się stanowisko[/srodtytul]