[b]Stanowisko takie zajął Sąd Najwyższy w wyroku, który zapadł całkiem niedawno, bo 4 lutego 2009 r. [/b]Aby jednak w ogóle można było gminnego urzędnika ocenić, wójt powinien opracować i wydać w drodze zarządzenia stosowny regulamin.
Zgodnie z treścią art. 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=541482324F0957C8FC7391F0FCE5D081?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] należy w nim określić sposób dokonywania ocen, okresy, za które jest sporządzana ocena, jej kryteria oraz skalę ocen. Wszystko to musi uwzględniać potrzebę prawidłowego dokonywania ocen oraz specyfikację funkcjonowania danej jednostki samorządowej.
[srodtytul]Przynajmniej raz na dwa lata[/srodtytul]
Podstawowe zasady przeprowadzania ocen pracowników samorządowych określone zostały w art. 27 ustawy z 21 listopada 2008 r. Zgodnie z jego treścią oceniane są wyłącznie osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych oraz kierowniczych urzędniczych. [b]Ocenę należy przeprowadzić na piśmie. Nie rzadziej niż raz na dwa lata i nie częściej niż raz na sześć miesięcy.[/b]
Aby jednak taką ocenę przeprowadzić, należy w regulaminie określić terminy jej przeprowadzania. Najprościej zapisać w nim, że wyznacza je bezpośredni przełożony, wskazując na piśmie miesiąc i rok, w którym będzie ona przeprowadzana. Regulamin powinien również doprecyzować, w jaki sposób i w jakim terminie należy pracownika poinformować o tym, kiedy i w jakim okresie będzie on oceniany.