Co zawrzeć w regulaminie oceniania

Choć przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie przewidują takiej możliwości, urzędnicy mogą się odwołać do sądu od negatywnej oceny przełożonego

Aktualizacja: 07.04.2009 06:23 Publikacja: 07.04.2009 06:20

Co zawrzeć w regulaminie oceniania

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

[b]Stanowisko takie zajął Sąd Najwyższy w wyroku, który zapadł całkiem niedawno, bo 4 lutego 2009 r. [/b]Aby jednak w ogóle można było gminnego urzędnika ocenić, wójt powinien opracować i wydać w drodze zarządzenia stosowny regulamin.

Zgodnie z treścią art. 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=541482324F0957C8FC7391F0FCE5D081?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] należy w nim określić sposób dokonywania ocen, okresy, za które jest sporządzana ocena, jej kryteria oraz skalę ocen. Wszystko to musi uwzględniać potrzebę prawidłowego dokonywania ocen oraz specyfikację funkcjonowania danej jednostki samorządowej.

[srodtytul]Przynajmniej raz na dwa lata[/srodtytul]

Podstawowe zasady przeprowadzania ocen pracowników samorządowych określone zostały w art. 27 ustawy z 21 listopada 2008 r. Zgodnie z jego treścią oceniane są wyłącznie osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych oraz kierowniczych urzędniczych. [b]Ocenę należy przeprowadzić na piśmie. Nie rzadziej niż raz na dwa lata i nie częściej niż raz na sześć miesięcy.[/b]

Aby jednak taką ocenę przeprowadzić, należy w regulaminie określić terminy jej przeprowadzania. Najprościej zapisać w nim, że wyznacza je bezpośredni przełożony, wskazując na piśmie miesiąc i rok, w którym będzie ona przeprowadzana. Regulamin powinien również doprecyzować, w jaki sposób i w jakim terminie należy pracownika poinformować o tym, kiedy i w jakim okresie będzie on oceniany.

[srodtytul]Sprawdzamy wykonywanie obowiązków[/srodtytul]

Zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych ocena dotyczy wywiązywania się przez urzędnika z obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku oraz określonych w art. 24 i art. 25 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tymi przepisami do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli, a w szczególności:

- przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;

- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;

- udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;

- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;

- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;

- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;

- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Ponadto [b]do obowiązków pracownika samorządowego należy sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego.[/b]

Co zatem powinno znaleźć się w regulaminie? Po pierwsze należy doprecyzować, co oznacza, że ocena jest pisemna. Można np. zapisać, że sporządza się ją na specjalnym arkuszu ocen, w którym wpisuje się m.in. opinie dotyczące wykonywania przez urzędnika obowiązków w okresie, w którym podlegał on ocenie. Można również sprawdzić wiedzę urzędnika, np. ze znajomości przepisów prawa, dając mu do rozwiązania test. Jeżeli ma on być jednym z elementów oceny, to trzeba informację o tym wpisać do regulaminu.

[srodtytul]Kryteria i skala[/srodtytul]

Ustawa nakazuje również określić w regulaminie kryteria oceny oraz skalę ocen. Jeżeli chodzi o skalę, to jej ustalenie jest proste. Wystarczy w nim zapisać, że wykonywanie obowiązków pracownika może być na poziomie bardzo dobrym, dobrym, zadowalającym i niezadowalającym. Według tej skali należy następnie ocenić każde z kryteriów, a następnie, korzystając z tej samej skali, wystawić ocenę za całokształt.

I tak, jeżeli pracownik według wszystkich kryteriów został oceniony bardzo dobrze, to taką ocenę należy mu wystawić jako całościową. Jeżeli natomiast zdecydowana większość obowiązków została oceniona na poziomie niezadowalającym, to w konsekwencji taką ocenę całościową otrzymać powinien urzędnik. Wszystkie te elementy warto szczegółowo w regulaminie opisać.

Jeżeli natomiast chodzi o kryteria oceny, to można je określić rozmaicie. Pewnych wskazówek w tej sprawie można szukać w nieobowiązującym już rozporządzeniu z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych. [b]Można zapisać, które kryteria przeprowadzania oceny są obowiązkowe, a które fakultatywne. Pomoże to bowiem dostosować zasady oceniania do charakteru pracy każdego pracownika.[/b]

[srodtytul]Kiedy pracownik złoży odwołanie[/srodtytul]

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych bezpośredni przełożony doręcza ocenę pracownikowi oraz kierownikowi jednostki, w której jest zatrudniony, niezwłocznie. Określone zostały również zasady wnoszenia przez pracownika odwołań w sytuacji, w której nie jest on z uzyskanego stopnia zadowolony. Może je wnieść do kierownika jednostki na piśmie, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia oceny.[b] W razie złożenia odwołania można je uwzględnić i ocenę zmienić. Można też zarządzić przeprowadzenie oceny po raz drugi. [/b]

Warto zatem w regulaminie zapisać, w jakim terminie ta druga ocena ma być przeprowadzona. W ustawie bowiem zapisano jedynie minimalny termin ponownej oceny, w przypadku gdy urzędnik otrzyma negatywną. Wówczas weryfikacja nie może nastąpić wcześniej niż przed upływem trzech miesięcy, licząc od dnia zakończenia poprzedniej oceny.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Uzyskanie przez urzędnika samorządowego dwóch z rzędu ocen negatywnych skutkuje koniecznością rozwiązania z nim stosunku pracy z zachowaniem okresów wypowiedzenia.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=m.cyrankiewicz@rp.pl]m.cyrankiewicz@rp.pl[/mail]

[b]Stanowisko takie zajął Sąd Najwyższy w wyroku, który zapadł całkiem niedawno, bo 4 lutego 2009 r. [/b]Aby jednak w ogóle można było gminnego urzędnika ocenić, wójt powinien opracować i wydać w drodze zarządzenia stosowny regulamin.

Zgodnie z treścią art. 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=541482324F0957C8FC7391F0FCE5D081?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] należy w nim określić sposób dokonywania ocen, okresy, za które jest sporządzana ocena, jej kryteria oraz skalę ocen. Wszystko to musi uwzględniać potrzebę prawidłowego dokonywania ocen oraz specyfikację funkcjonowania danej jednostki samorządowej.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów