Rada zabroni palić także na klatce schodowej

Podejmowanie działań zmierzających do ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu to obowiązek organów jednostek samorządu terytorialnego. Realizując go, gmina może wyznaczyć na swym terenie strefy wolne od dymu

Publikacja: 12.06.2009 07:00

Rada zabroni palić także na klatce schodowej

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Właściwe organy gmin, powiatów i województw samorządowych mogą w tym zakresie wspierać działalność medycznych samorządów zawodowych, organizacji społecznych, fundacji, instytucji i zakładów pracy, a także współdziałać z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. Zadanie to gminy realizują również poprzez możliwość wprowadzania na podległym im terenie stref wolnych od dymu.

Uprawnienie takie przyznaje radom gmin art. 5 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C46346FAB8FB7F3B440D6E6673C6514F?id=79827]ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 1996 r. nr 10, poz. 55[/link]). Zgodnie z jego treścią rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, dla terenu gminy inne niż wymienione w ustępie 1 tego artykułu miejsca przeznaczone do użytku publicznego jako strefy wolne od dymu tytoniowego.

[srodtytul]Szkoła, szpital, zakład pracy[/srodtytul]

Art. 5 ust. 1 omawianej ustawy wprowadza [b]zakaz palenia wyrobów tytoniowych poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi w zakładach opieki zdrowotnej, w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w pomieszczeniach zakładów pracy oraz innych obiektów użyteczności publicznej, a w małych, jednoizbowych lokalach gastronomicznych – poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami.

Za wprowadzenie zakazu palenia tytoniu odpowiedzialny jest właściciel lub użytkownik obiektu.[/b]

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że zgodnie z ust. 2 omawianego przepisu w szczególnie uzasadnionych przypadkach lekarz prowadzący leczenie może zezwolić pacjentowi przebywającemu w zakładzie opieki zdrowotnej na odstępstwo od zakazu palenia wyrobów tytoniowych.

[srodtytul]Przystanki, parki, place[/srodtytul]

Jakie zatem inne miejsca rada gminy może uczynić strefami wolnymi od dymu tytoniowego? Po pierwsze będą to wszelkie budynki administrowane przez gminę, pod warunkiem że są przeznaczone do użytku publicznego oraz nie zostały objęte zakazem palenia z mocy ustawy. Po drugie mogą to być również miejsca znajdujące się na terenach otwartych, pod gołym niebem, niestanowiące zamkniętych obiektów architektonicznych.

[b]Możliwe jest zatem wprowadzenie zakazu palenia tytoniu np. na chodnikach czy w parkach, a także na klatkach schodowych w wielokondygnacyjnych budynkach mieszkalnych.[/b]

Obecnie zakazy takie najczęściej są jednak wprowadzane na przystankach komunikacji miejskiej oraz placach zabaw dla dzieci. Pamiętać jednak należy, że wprowadzając np. zakaz palenia na przystankach autobusowych, należy określić obszar, który za taki przystanek się rozumie.

[srodtytul]Charakter prawny uchwały[/srodtytul]

Pamiętać należy, że uchwała podjęta na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych jest aktem prawa miejscowego. Stanowi zatem źródło prawa powszechnie obowiązującego na terenie gminy. Musi więc zostać podjęta i ogłoszona w sposób przewidziany przepisami prawa, w szczególności [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FE9610DF493790467AA880AC0E066A20?id=185383]ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jednolity DzU z 2007 r. nr 68, poz. 449 ze zm.[/link]).

Zgodnie z jej art. 4 akty prawne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych, wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt określił termin dłuższy.

Nie w każdym wypadku jednak wprowadzenie zakazu palenia będzie wymagało podjęcia uchwały, w której podstawie prawnej powołany zostanie art. 5 ust. 4 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Tak będzie w przypadku obiektów, których gmina jest gospodarzem, oraz w tych, w których właściwy jej organ został wyposażony w kompetencje do ustalania zasad korzystania z nich. I tak zakaz używania wyrobów tytoniowych w urzędzie gminy może zostać wprowadzony uchwałą wydaną na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, czyli w regulaminie korzystania z danego obiektu. W praktyce rozwiązania takie mogą dotyczyć np. urzędów czy gminnych obiektów sportowych.

[srodtytul]Jakie sankcje[/srodtytul]

Pozostaje do rozważenia jeszcze jedna kwestia, mianowicie czy gmina może wprowadzić za naruszenie zakazu palenia tytoniu w wyznaczonych miejscach określone sankcje. Wydaje się, że nie, art. 5 ust. 4 omawianej ustawy upoważnia bowiem radę do ustalenia w drodze uchwały miejsc wolnych od dymu, nie zawiera jednak upoważnienia do określenia wysokości kar grzywny za jego nieprzestrzeganie.

Ponadto trzeba zwrócić uwagę, że tę kwestię reguluje sama ustawa. Zgodnie z jej art. 13, kto pali wyroby tytoniowe w miejscu objętym zakazami określonymi w art. 5, a więc również w miejscach, w których jest to zabronione z mocy uchwały rady, podlega karze grzywny. Orzekanie w tych sprawach następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.

Za każdą postać wykroczenia, o którym mowa w art. 13 ust. 1, sprawca może zostać ukarany grzywną w wysokości od 20 do 5000 zł.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Poza zakładami opieki zdrowotnej, szkołami i placówkami oświatowo-wychowawczymi, zakładami pracy, innymi obiektami użyteczności publicznej i wyodrębnionymi miejscami w małych, jednoizbowych lokalach gastronomicznych, rada gminy może – w drodze uchwały – rozszerzyć liczbę miejsc, w których nie wolno palić wyrobów tytoniowych. Miejscem takim mogą być np. klatki schodowe w budynkach wielokondygnacyjnych, obiekty gastronomii i handlu. Złamanie tego zakazu również stanowi wykroczenie stypizowane w art. 13 ust. 1 pkt 2. [/ramka]

Właściwe organy gmin, powiatów i województw samorządowych mogą w tym zakresie wspierać działalność medycznych samorządów zawodowych, organizacji społecznych, fundacji, instytucji i zakładów pracy, a także współdziałać z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. Zadanie to gminy realizują również poprzez możliwość wprowadzania na podległym im terenie stref wolnych od dymu.

Uprawnienie takie przyznaje radom gmin art. 5 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C46346FAB8FB7F3B440D6E6673C6514F?id=79827]ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 1996 r. nr 10, poz. 55[/link]). Zgodnie z jego treścią rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, dla terenu gminy inne niż wymienione w ustępie 1 tego artykułu miejsca przeznaczone do użytku publicznego jako strefy wolne od dymu tytoniowego.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów