Właściwe organy gmin, powiatów i województw samorządowych mogą w tym zakresie wspierać działalność medycznych samorządów zawodowych, organizacji społecznych, fundacji, instytucji i zakładów pracy, a także współdziałać z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. Zadanie to gminy realizują również poprzez możliwość wprowadzania na podległym im terenie stref wolnych od dymu.
Uprawnienie takie przyznaje radom gmin art. 5 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C46346FAB8FB7F3B440D6E6673C6514F?id=79827]ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 1996 r. nr 10, poz. 55[/link]). Zgodnie z jego treścią rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, dla terenu gminy inne niż wymienione w ustępie 1 tego artykułu miejsca przeznaczone do użytku publicznego jako strefy wolne od dymu tytoniowego.
[srodtytul]Szkoła, szpital, zakład pracy[/srodtytul]
Art. 5 ust. 1 omawianej ustawy wprowadza [b]zakaz palenia wyrobów tytoniowych poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi w zakładach opieki zdrowotnej, w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w pomieszczeniach zakładów pracy oraz innych obiektów użyteczności publicznej, a w małych, jednoizbowych lokalach gastronomicznych – poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami.
Za wprowadzenie zakazu palenia tytoniu odpowiedzialny jest właściciel lub użytkownik obiektu.[/b]