Kierownik jednostki samorządowej upowszechniając informacje o wolnych stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych, wskazuje stanowiska, o które mogą się też ubiegać obywatele UE i innych państw, którym – według umów międzynarodowych i prawa wspólnotowego – przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia w Polsce.
Tak stanowi art. 11 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=22BC34EA03AEF6E67C9C56C1A29B7E42?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Z kolei art. 11 ust. 5 tej ustawy stanowi, że osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego można zatrudnić na stanowisku, na którym praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu funkcji publicznych i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli posiada znajomość języka polskiego potwierdzoną odpowiednimi dokumentami. Analogiczne rozwiązanie zawiera art. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8E173BB9B90B7252191BD4581092BAD5?id=293420]ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505)[/link].
W związku z tym zapytaliśmy kancelarię premiera, czy te przepisy oznaczają, że:
- poza zatrudnieniem w ramach stosunku pracy w ogóle nie wolno zatrudniać cudzoziemców na podstawie umów cywilnych (np. zlecenia czy o dzieło) w samorządach i w służbie cywilnej,
- wolno dowolnie zatrudniać cudzoziemców na umowach cywilnych w samorządach i w służbie cywilnej, stosując tylko ograniczenia z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,