Za obiady dla dzieci zapłacą rodzice

Zasadą jest, że opłaty nie mogą dotyczyć podstawy programowej. Ta jest bowiem z mocy prawa bezpłatna. Odpłatne są natomiast wszystkie inne usługi świadczone w przedszkolach

Aktualizacja: 28.10.2009 06:50 Publikacja: 28.10.2009 05:50

Za obiady dla dzieci zapłacą rodzice

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Red

Opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych ustala rada gminy. Wynika to z art. 14 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175841]ustawy o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)[/link] oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).[/link]

[srodtytul]Stosunki umowne...[/srodtytul]

Świadczenia przedszkoli publicznych w zakresie przekraczającym podstawę programową bez wątpienia są świadczeniami wynikającymi z umów wzajemnych. Umowa jest wzajemna, gdy obie strony zobowiązują się do tego, że świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej strony (art. 487 § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]). [b]Ustawodawca – wyposażając radę gminy w kompetencję wynikającą z art. 14 ust. 5 ustawy oświatowej – zezwala na jednostronne ukształtowanie jednego z elementów stosunku prawnego łączącego strony umowy: ceny. [/b]

Nie oznacza to jednak, że można kształtować te opłaty w sposób dowolny. Jest to bowiem stosunek o charakterze cywilnoprawnym i nie może być kształtowany wbrew art. 353[sup]1[/sup] kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania pod warunkiem, że jego treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W tym przypadku zasada swobody umów doznaje wyłomu poprzez upoważnienie jednej ze stron umowy do jednostronnego określenia świadczenia dotyczącego drugiej strony. Upoważnienie takie powinno być zatem traktowane jako wyjątkowe i jako takie musi odpowiadać najwyższym standardom zgodności z prawem [b](por. wyrok NSA z 3 marca 2009 r., sygn. akt I OSK 1189/08)[/b].

[srodtytul]... wykluczają sztywność świadczenia[/srodtytul]

Zatem rodzice bądź opiekunowie prawni powinni być obowiązani do poniesienia opłaty w takiej części, w jakiej odpowiada to zakresowi świadczeń, z jakich skorzystało ich dziecko.

Sądy administracyjne wielokrotnie wskazywały na niedopuszczalność realizacji przez rady gmin kompetencji przewidzianej w art. 14 ust. 5 ustawy oświatowej wyłącznie w postaci ustalania opłat o charakterze stałym (por. chociażby uzasadnienia do [b]wyroków WSA we Wrocławiu z 8 sierpnia 2006 r., sygn. akt IV SA/Wr 94/06, z 30 maja 2007 r., sygn. akt IV SA/Wr 122/07).[/b] Stąd [b]na radach gmin spoczywa powinność precyzowania świadczeń udzielanych przez przedszkola i wysokości opłat odpowiadających każdemu z tych świadczeń.[/b] Ponieważ tylko w ten sposób można zweryfikować, czy opłatą nie są objęte świadczenia bezpłatne określone w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy oświatowej. Ponadto zapobiega to ponoszeniu wyznaczonej sztywnej opłaty niezależnie od rozmiaru (czasu korzystania) i charakteru dodatkowych usług opiekuńczo-wychowawczych świadczonych przez konkretne przedszkole publiczne [b](por. wyrok WSA z 5 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wr 622/07).[/b]

Opłaty za świadczenia przedszkoli odnoszą się więc do świadczeń przekraczających podstawę programową i dotyczą zarówno opieki i kształcenia w zakresie przekraczającym tę podstawę, jak również kosztów żywienia.

[srodtytul]Na kuchnię łoży gmina[/srodtytul]

W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2008 r., na mocy art. 1 pkt 14 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=239923]ustawy z 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (DzU nr 181, poz. 1292)[/link], w ustawie oświatowej art. 67a zaczęły się wątpliwości, czy przepis umożliwiający szkołom organizowanie stołówek z odpłatnymi posiłkami dotyczy także przedszkoli. Spowodowane to było głównie faktem, że w większości przedszkoli opłaty ustalane przez rady gmin uwzględniały również koszty przygotowania posiłków. Natomiast ustęp 4 ww. artykułu określił, że [b]do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. [/b]

Ministerstwo Edukacji Narodowej zajęło jednoznaczne stanowisko, twierdząc, że art. 67a nie dotyczy przedszkoli, ponieważ dla tych placówek to art. 14 ust. 5 ustawy oświatowej stanowi podstawę prawną do ustalania opłat. Pogląd ten podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu [b](wyrok z 3 września 2008 r., sygn. akt IV SA/Wr 291/08)[/b], oddalając skargę wojewody dolnośląskiego na uchwałę jednej z gmin. W opinii sądu stołówki szkolnej nie sposób utożsamiać z żywieniem w przedszkolu, podobnie jak przedszkolaków z uczniami. Nie można więc wyprowadzać wniosku, że art. 67a dotyczy także przedszkoli. Nie ogranicza on też rady gminy w ustalaniu wysokości kosztów posiłków w przedszkolu i wliczania do nich wynagrodzeń pracowników kuchni, kosztów energii, gazu oraz wyposażenia kuchennego.

[ramka][b]Uwaga[/b]

Przyjęcie jednej sztywnej opłaty nakłada na rodziców obowiązek jej ponoszenia w każdym przypadku korzystania przez dziecko z wychowania przedszkolnego, niezależnie od rozmiaru i jakości realizowanych zajęć, a nawet niezależnie od tego, czy konkretne przedszkole oferuje dodatkowe świadczenia, a dziecko z nich korzysta. Dlatego ustalanie tego rodzaju opłat – dla wszystkich – jest zabronione jako niezgodne z prawem.[/ramka]

Odmienne [b]stanowisko zajął jednak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 lipca 2009 r. (sygn. akt I OSK 1450/08)[/b]. NSA, uchylając wyrok WSA, stwierdził nieważność uchwały rady gminy. Zdaniem sądu gminy i inne podmioty prowadzące przedszkola publiczne mogą obciążać rodziców dzieci wyłącznie kosztami samych posiłków, czyli tzw. wsadem do kotła. Sąd powołał się na przepis art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, który mówi, że ilekroć w przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole, należy przez to rozumieć także przedszkole. Tak więc przepisy te mają odpowiednie zastosowanie również do przedszkoli.

[srodtytul]Trzeba publikować w dziennikach urzędowych[/srodtytul]

[b]W wyroku z 22 listopada 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I OSK 971/05)[/b] orzekł, że ustalenie opłaty za świadczenie prowadzonych przez gminę przedszkoli jest ustanowieniem aktu normatywnego o charakterze prawa miejscowego. Dlatego też do niego ma zastosowanie art. 4 ust. 1 oraz 13 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185383]ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (DzU z 2007 r. nr 68, poz. 449). [/link] Z tego, że uchwały te są aktami prawa miejscowego, wynikają niezwykle ważkie skutki. Otóż, stosownie do art. 94 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, nie dotyczy ich jednoroczne ograniczenie, w ramach którego możliwe jest stwierdzenie nieważności uchwały. [b]Sąd administracyjny może w każdym czasie, jeżeli istnieją przesłanki do stwierdzenia nieważności, orzec o ich niezgodności z prawem, a wtedy uchwały tracą moc prawną z dniem orzeczenia[/b] o ich niezgodności z prawem (por. art. 94 ust. 2 tejże ustawy).

Ponadto akty prawa miejscowego podlegają promulgacji. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych [b]akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich publikacji[/b], chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Z art. 13 pkt 2 tejże ustawy wynika, że akty prawa miejscowego stanowione przez organ gminy ogłaszane są w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych ustala rada gminy. Wynika to z art. 14 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175841]ustawy o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)[/link] oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).[/link]

[srodtytul]Stosunki umowne...[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów