Zastosowanie znajdą obie ustawy

Tylko do 15 listopada wójtowie mają czas na przedłożenie radom projektów uchwał budżetowych na 2010 r. Cały czas jest jednak wątpliwe, które przepisy powinny stanowić podstawę ich opracowania: stare czy nowe

Publikacja: 03.11.2009 06:20

Zastosowanie znajdą obie ustawy

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Red

Nowa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawa o finansach publicznych została uchwalona przez Sejm 27 sierpnia 2009 r. (DzU nr 157, poz. 1240)[/link]. Większość jej przepisów wejdzie w życie 1 stycznia 2010 r. Tak wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325301]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1241)[/link]. Nowe przepisy zastąpią aktualnie obowiązującą [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawę z 30 czerwca 2005 r. (DzU nr 249, poz. 2104 ze zm.).[/link]

W związku z tym [b]pojawiła się wątpliwość związana z przygotowaniem uchwały budżetowej na rok 2010. Nie wiadomo, jakie zastosować przepisy: starej ustawy czy nowej?[/b]

[srodtytul]Brak przepisu[/srodtytul]

Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (dalej pwufp) nie wyjaśniają tego. Nie zawierają przepisu takiego jak art. 120, który stanowi, że przepisy nowej ustawy o finansach publicznych (dalej nowa ufp) mają zastosowanie po raz pierwszy do opracowywania i uchwalania projektu ustawy budżetowej na rok 2010. Przepis ten nie pozwala jednak na wniosek, że nowa ufp ma także zastosowanie do uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego. Ustawodawca zastrzegł bowiem wyraźnie, że nowe przepisy dotyczą jedynie ustawy budżetowej, a nie uchwał budżetowych.

W trwającej dyskusji, na podstawie jakich przepisów samorządy powinny przygotować i uchwalić swoje budżety, głos zabrali przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych. Stwierdzili na posiedzeniu w Dobieszkowie, które odbyło się 28 września 2009 r., że do uchwał na rok 2010 należy stosować nowe przepisy.

Stanowisko to nie jest jednak prawidłowe. Analogię można bowiem stosować jedynie w sytuacji, gdy dane zagadnienie nie zostało w przepisach uregulowane. Skoro bowiem do czasu wejścia w życie nowej ufp istnieją i obowiązują przepisy ustawy z 30 czerwca 2005 r., to brak jest podstaw do przyjęcia, że w systemie finansów publicznych istnieje luka pozwalająca stosować analogię.

[srodtytul]Możliwe rozwiązanie[/srodtytul]

Może zatem właściwe jest opracowanie i uchwalenie budżetu na podstawie przepisów obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych z 2005 r. Taki wniosek mógłby wynikać z wykładni art. 120 pwufp, skoro nie nakazuje on stosowania do uchwał budżetowych wyłącznie nowych przepisów. Ale taka wykładnia również nie jest prawidłowa.

Należy bowiem zwrócić uwagę, że uchwała budżetowa stosowana będzie od 1 stycznia 2010 r., a więc po wejściu w życie nowej ustawy. Taki wniosek wynika z treści art. 121 ust. 4, 5 i 6 pwufp. Przepisy te przewidują, że do opracowania, uchwalenia i wykonywania uchwały budżetowej na 2010 r. będą miały zastosowanie tylko wskazane przepisy ustawy z 2005 r. Dlatego też można wyprowadzić wniosek, że w pozostałym zakresie zastosowanie powinny znaleźć przepisy nowej ufp.

One też wyznaczać powinny treść nowej uchwały budżetowej z uwzględnieniem przede wszystkim art. 121 ust. 4 pwufp. Na jego podstawie do uchwały budżetowej na rok 2010 należy stosować art. 166, 166a i 184 ust. 1 pkt 10 dotychczas obowiązującej ustawy. Dlatego też uchwała budżetowa na rok 2010 powinna mieć określone zgodnie

z dotychczasowymi przepisami upoważnienie do reprezentacji jednostki samorządu oraz następujące załączniki:

- limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi,

- wykaz zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,

- wykaz obowiązujących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym.

[srodtytul]Jednak nowe przepisy[/srodtytul]

Jakie zatem rozwiązanie należy przyjąć? Najrozsądniejsze wydaje się opracowanie budżetu na podstawie przepisów nowej ustawy, z uwzględnieniem tych wszystkich regulacji ustawy dotychczas obowiązującej, które 31 grudnia 2009 r. nie tracą mocy obowiązującej. Rozwiązanie to wynika z rozłożenia w czasie zmian organizacyjnych w systemie finansów publicznych.

Należy jednak wskazać w treści uchwały, że wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. Zgodnie bowiem z treścią art. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185383]ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 68, poz. 449 ze zm.)[/link] akty normatywne wydawane na podstawie ustaw można publikować we właściwych dziennikach urzędowych w okresie od ogłoszenia danej ustawy, a przed dniem jej wejścia w życie. Pamiętać jednak należy, że taki akt normatywny nie może wejść w życie wcześniej niż ustawa będąca podstawą jego wydania.

[srodtytul]Sprzeczne interpretacje[/srodtytul]

[b]Jednostki samorządu terytorialnego powinny przygotować projekt budżetu na 2010 r. według zasad wynikających z ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.[/b] Tak wynika z opublikowanego na stronie internetowej stanowiska Ministerstwa Finansów. Dlaczego?

Po pierwsze do 31 grudnia 2009 r. przepisy tej ustawy są obowiązującym prawem. Po drugie ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych zawiera przepis wskazujący, że jedynie budżet państwa należy opracować i uchwalić na podstawie nowej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. Takiego przepisu odnośnie do uchwał budżetowych brak, więc podstawą opracowania m.in. gminnych budżetów powinna być właśnie ustawa z 2005 r.

[b]Odmienne stanowisko w tej sprawie zajmują regionalne izby obrachunkowe[/b]. Ich zdaniem możliwe są dwa rozwiązania.

Pierwsze dopuszcza możliwość uchwalenia uchwały budżetowej przed 31 grudnia 2009 r. na podstawie obowiązujących przepisów. Jednakże taka uchwała będzie wymagała po 1 stycznia 2010 r. nowelizacji.

Druga możliwość to przygotowanie budżetu wyłącznie na podstawie przepisów nowej ustawy. Pozwoli to zaoszczędzić czas na dokonanie niezbędnych nowelizacji.

[i]Autor jest radcą prawnym z Kancelarii Prawnej Leśny i Wspólnicy[/i]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara