Uchwalona 21 listopada 2008 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawa o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)[/link] nie przewiduje mianowania jako podstawy nawiązania stosunku pracy z pracownikiem samorządowym. Nie oznacza to jednak, że mianowani zniknęli z urzędów i starostw w dniu wejścia jej przepisów w życie.
Ustawodawca przewidział bowiem dla nich okres przejściowy, który kończy się 1 stycznia 2012 r. Z tym dniem – jak wynika z treści art. 54 omawianej ustawy – stosunek pracy osób zatrudnionych na podstawie mianowania przekształci się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
[srodtytul]Wynagrodzenie po staremu[/srodtytul]
Przepisy przejściowe zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych określają również, jakie regulacje prawne należy do mianowanych stosować, skoro nowa ustawa takiej kategorii zatrudnionych nie przewiduje. Generalnie do 31 grudnia 2011 r. stosuje się do nich przepisy uchwalone 21 listopada 2008 r., ale z wyjątkami.
Nadal bowiem do tej grupy zawodowej stosuje się stare przepisy płacowe zawarte w dwóch [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178708]rozporządzeniach z 2 sierpnia 2005 r.: w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DzU nr 146, poz. 1223)[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178707]w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222)[/link].