Wójt nie może być przedsiębiorcą

Wójt może być rolnikiem, zasiadać w radzie nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej czy we władzach niektórych spółek

Publikacja: 07.02.2011 03:30

Wójt nie może być przedsiębiorcą

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

W tym samym czasie wójtować można tylko jednej gminie. Ustawodawca zabronił również wójtom łączyć tę funkcję z funkcją zastępcy wójta w innej gminie. Zabronione jest też członkostwo w organach jednostek samorządu terytorialnego (rada, sejmik, zarząd), w tym w gminie, w której sprawuje się mandat wójta. Wójt burmistrz, prezydent miasta nie może być jednocześnie posłem ani senatorem, ani też być zatrudniony w administracji rządowej.

To nie koniec ograniczeń. Ich ciąg dalszy zawierają przepisy [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2006/DU2006Nr216poz1584.asp]ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne[/link]. Zgodnie z treścią jej art. 4 niedostępne dla wójta są również stanowiska we władzach spółek prawa handlowego i spółdzielniach.

[b]Wójt nie może zasiadać w zarządzie fundacji prowadzącej działalność gospodarczą ani też prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. [/b]

Za naruszenie ustawowych zakazów łączenia funkcji organu wykonawczego gminy z wykonywaniem funkcji lub prowadzeniem działalności gospodarczej nie grozi odpowiedzialność karna.

[srodtytul]Konsekwencje złamania zakazów[/srodtytul]

W zasadzie jedyną konsekwencją, jaką może ponieść taka osoba, jest utrata mandatu wójta, a w rezultacie zatrudnienia w urzędzie gminy. Mówi o tym wprost [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2010/DU2010Nr176poz1191.asp]ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza, prezydenta miasta (tekst. jedn. DzU z 2002 r. nr 176, poz. 1191 ze zm.)[/link].

Jak przypomniał [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu ((III SA/Wr 568/06)[/b], burmistrz występujący w charakterze kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt narusza zakaz przewidziany w art. 4 pkt 6 ustawy. Powinien więc z tej działalności zrezygnować w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Jeżeli tego nie uczyni – traci mandat. Sąd wskazał również, że późniejsze zaprzestanie zakazanej działalności nie prowadzi do restytucji stanu poprzedniego.

[srodtytul]Są wyjątki[/srodtytul]

Jednak nie każda aktywność wójta w sferze działalności gospodarczej stoi w konflikcie z wykonywaniem mandatu. Ustawodawca przewidział bowiem kilka wyjątków.

Pierwszym z nich jest możliwość zasiadania w radzie nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej, o czym mówi wprost art. 4 pkt 3 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Ponadto w określonych sytuacjach wójt może również zajmować stanowiska w organach spółek prawa handlowego, jeśli do ich objęcia został zgłoszony przez jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne osoby prawne tych jednostek. Nie można jednak zostać zgłoszonym do władz więcej niż dwóch spółek.

Wreszcie wójt może również bez konsekwencji prowadzić działalność rolniczą w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego. Trzeba jednak uważać. Wojewoda warmińsko-mazurski stwierdza, że sprzedaż detaliczna żywności i produktów wytworzonych w gospodarstwie i prowadzona np. na straganach i targowiskach nie może być już traktowana jako dopuszczalna w świetle art. 4 pkt 6 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

[ramka][b]Opinia

Stefan Płażek, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego UJ[/b]

Wójta, który został zgłoszony przez gminę do zasiadania we władzach spółki prawa handlowego, nie można pozbawić wynagrodzenia. Takie próby były podejmowane ze względu na treść art. 6 ust. 2 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Pamiętać jednak należy, że przepis ten nie dotyczy ani wójtów, ani innych samorządowych VIP. Określa on zasady wynagradzania zasiadających we władzach spółek urzędników państwowych i nie należy go interpretować a contrario, to znaczy w sposób mówiący, że tylko urzędnikom państwowym z racji zasiadania w radach nadzorczych wynagrodzenie przysługuje, a samorządowcom już nie. Jeżeli zatem za zasiadanie w radzie wójtowi wynagrodzenie przyznano, to nie ma przeszkód, by je wypłacić.[/ramka]

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr