- Czy osoba, która na okres trzech miesięcy będzie miała dodatkową funkcję i zadania (jako p.o. dyrektora) musi złożyć oświadczenie majątkowe?
Obowiązek składania oświadczeń majątkowych dotyczy m.in. parlamentarzystów i radnych oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska w administracji państwowej i samorządowej. Ogólnie obowiązek dotyczy tych osób, które mają wpływ na konstruowanie budżetów publicznych i sposób wydawania tych pieniędzy.
Szczegółowo reguluje to ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności przez osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne ustawy, do których odsyła, m.in. ustawy samorządowe.
W ustawach są wymienione różne funkcje i stanowiska osób objętych obowiązkiem złożenia oświadczenia. Dotyczy to więc np. urzędników w stopniu dyrektora, dyrektora generalnego, dyrektora departamentu, naczelnika wydziału, głównego księgowego, kierownika urzędu, itd.
Lista funkcji nie jest zamknięta. Świadczy o tym choćby art. 24 ustawy o samorządzie gminnym (analogicznie jest w ustawie o samorządzie powiatowym i wojewódzkim), w którym zapisano, że: „radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym".