Kontakt z gminą przez internet

Zakładając profil w Internecie, można np. wymienić prawo jazdy czy wystąpić o becikowe. Urzędy muszą przygotować elektroniczne dokumenty

Publikacja: 09.06.2011 04:50

Kontakt z gminą przez internet

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Od dziś można załatwić wiele spraw administracyjnych bez wychodzenia z domu. – Wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu – mówił na poniedziałkowej konferencji poświęconej programowi ePUAP Jerzy Miller, minister spraw wewnętrznych i administracji. – Trzeba założyć profil zaufany na portalu ePUAP i potwierdzić go w wybranym przez siebie urzędzie – wyjaśniał.

Uruchomienie systemu ePUAP umożliwiają wchodzące dziś w życie dwa długo oczekiwane rozporządzenia MSWiA: w sprawie zakresu potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej oraz w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji elektronicznej.

Bezpłatny podpis dla każdego

Obecnie działają 564 punkty, w których potwierdzenie wniosku o założenie profilu zaufanego jest możliwe. Są to m.in. urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie oraz ich delegatury, oddziały ZUS, a także konsulaty. Istnieje również możliwość potwierdzenia danych profilowych w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Ale tylko tych, które zdecydują się takie usługi świadczyć.

Do potwierdzenia danych profilu zaufanego w urzędzie konieczny jest dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty lub paszport.

Ważny przez trzy lata

Profil Zaufany spełnia funkcje podobne do oferowanych komercyjnych podpisów elektronicznych. Jest ważny przez trzy lata. Aby przedłużyć jego ważność, nie trzeba zgłaszać się do urzędu osobiście. Wystarczy elektroniczny wniosek.

– Z wykorzystaniem profilu zaufanego będzie można załatwić wiele spraw administracyjnych: złożyć wniosek o becikowe, wyrobić sobie wtórnik prawa jazdy, wystąpić o stypendium szkolne, zasiłek z pomocy społecznej, dokonać wpisu do

ewidencji działalności gospodarczej czy dopisać się do spisu wyborców – wyjaśnia Piotr Kołodziejczyk, podsekretarza stanu w MSWiA. – Są to sprawy, które ze swej istoty mogą być załatwione drogą elektroniczną. Aby załatwić inne sprawy, np. uzyskać pozwolenie na budowę, trzeba będzie udać się do urzędu osobiście, a to ze względu na konieczność przedłożenia dużej ilości niezbędnych dokumentów – dodaje Kołodziejczyk.

Posługiwanie się profilem zaufanym jest bardzo proste. Nie wymaga korzystania ze specjalistycznych urządzeń, np. czytników kart.

– Zasady działania profilu zaufanego przypominają te, z którymi na co dzień spotykają się klienci banków działających w Internecie – wyjaśnia Tomasz Rakoczy z Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.

Wszystko w rękach urzędników

Zakres spraw, które obywatel będzie mógł załatwić z wykorzystaniem platformy ePUAP, zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania urzędów. Konieczne jest bowiem stworzenie np. elektronicznych wersji wniosków. – Ministerstwo nie zamierza, przynajmniej na razie, opracowywać własnych – mówi minister Jerzy Miller. – Ich przygotowanie pozostawiamy urzędom gmin czy starostwom powiatowym. MSWiA ma możliwość narzucenia swoich formularzy elektronicznych, ale takie rozwiązanie traktujemy jako ostateczność – wskazuje.

W praktyce oznacza to, że o tym, czy i jakie sprawy załatwimy przez Internet w gminie bądź w powiecie, zadecydują możliwości techniczne urzędu, jego przygotowanie (e-formularze) oraz dobra wola urzędników.

Podstawa prawna: dwa rozporządzenia MSWiA z 27 kwietnia 2011 r. DzU nr 93, poz. 546 i 547

Jak działa system

Elektroniczna platforma usług administracji publicznej ePUAP (dostępna pod adresem: www.epuap.gov.pl) to system informatyczny służący udostępnianiu obywatelom, przedsiębiorcom oraz instytucjom usług administracji publicznej drogą elektroniczną. Aby z niej skorzystać, potrzebny jest komputer

z dostępem do Internetu (nie wymaga innych urządzeń).

Co trzeba zrobić?

Po dokonaniu tych czynności można już załatwiać sprawy administracyjne przez Internet, korzystając z konta użytkownika i kodu otrzymanego podczas weryfikacji.

Przeczytaj także artykuły:

Od dziś można załatwić wiele spraw administracyjnych bez wychodzenia z domu. – Wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu – mówił na poniedziałkowej konferencji poświęconej programowi ePUAP Jerzy Miller, minister spraw wewnętrznych i administracji. – Trzeba założyć profil zaufany na portalu ePUAP i potwierdzić go w wybranym przez siebie urzędzie – wyjaśniał.

Uruchomienie systemu ePUAP umożliwiają wchodzące dziś w życie dwa długo oczekiwane rozporządzenia MSWiA: w sprawie zakresu potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej oraz w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji elektronicznej.

Pozostało 82% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów