Mateusz Kusznierewicz jest rodowitym warszawianinem, ale od dwóch lat wspiera Gdańsk. – Do współpracy zaprosili mnie prezydent Paweł Adamowicz i prezes Fundacji Gdańskiej Cezary Windorbski. Przeprowadziłem się tu i zostałem ambasadorem miasta ds. morskich – mówi „Rz" mistrz olimpijski z Atlanty (1996) i brązowy medalista z Aten (2004) w żeglarstwie w klasie Finn. – Z Warszawy nie było żadnych propozycji. Może to za duża metropolia.
Morska stolica Polski
Na czym polega funkcja ambasadora Gdańska? – Miasto ma prawo do wykorzystania mojego wizerunku. Pracuję z kilkunastoma osobami. Chcemy, by Gdańsk zasłużył na miano morskiej stolicy Polski, a jego mieszkańcy poznali Bałtyk – opowiada o swojej roli Kusznierewicz.
Współpracę oparto na czterech filarach: edukacji, promocji, rozwoju infrastruktury morskiej oraz reklamowaniu Gdańska jako miejsca atrakcyjnego nie tylko dla turystów i żeglarzy, ale również biznesu i inwestycji. – Na rufie jachtu oraz na odzieży sportowej mam umieszczone logo miasta i Gdańskiego Klubu Żeglarskiego – zaznacza Kusznierewicz i dodaje, że najbardziej dumny jest z realizacji „Programu edukacji morskiej". – Co roku ponad 3 tys. uczniów pierwszych klas gimnazjów wypływa w rejs po wodach Zatoki Gdańskiej. Władze Gdańska przekazują na to 280 tys. zł rocznie. Na imprezę Baltic Sail w tym roku dadzą ok. 700 tys. – wylicza. Zauważa, że na razie więcej na promocję wydają Szczecin czy Gdynia, ale efekt jest porównywalny. Czy w zamian miasto pomaga mu w przygotowaniach do igrzysk w Londynie? – Otrzymuję jedynie stypendium sportowe w wysokości 1500 zł miesięcznie – wyjaśnia.
Kraków tenisem stoi
Z kolei tenisistki siostry Radwańskie zapraszają do Krakowa. Wydawałoby się, że to jedno z niewielu polskich miast, które nie potrzebuje międzynarodowej promocji. – Nawet największe metropolie muszą się promować, a mecze Agnieszki i Urszuli w turniejach Wielkiego Szlema i innych imprezach śledzą miliony widzów – przyznaje Filip Szatanik, zastępca dyrektora ds. informacji urzędu miasta.
100 tys. euro miały dostać siostry Radwańskie za promocję Krakowa