- W 2019 roku wzrosła jednostkowa kwota naliczenia dla nauczycieli, pracowników obsługi i administracji oraz emerytów – byłych pracowników administracji i obsługi objętych opieką Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Szkoła obsługiwana jest przez Miejskie Centrum Obsługi Oświaty (MCOO). Otrzymaliśmy wiadomość z MCOO o wskazanie paragrafu rzeczowego placówki (środki budżetowe placówki) w celu przesunięcia brakującej kwoty 3.240,00 zł w paragrafie 4440. Czy przeniesienie środków budżetowych (paragrafy rzeczowe) na ZFŚS jest dopuszczalne?"
Czytaj także: Więcej uprawnień przewodniczącego rady gminy
Na wstępie warto przypomnieć specyfikę funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zasady jego działania zostały określone w ustawie z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. I tak, w art. 10 tej ustawy postanowiono, że środkami Funduszu administruje pracodawca, zaś w art. 12 ust. 1 określono, że środki funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym.
Co istotne, w kontekście podanego stanu faktycznego – wspomniane odpisy na ZFŚS – posiadają w nomenklaturze budżetowej status wydatku, dla którego ustawodawca przewidział paragraf wydatkowy oznaczony jako 444. W jego opisie (znajdującym się w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych wskazano zaś, że obejmuje on m.in. wydatki ponoszone zgodnie z przepisami ww. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast wspomniane w zapytaniu paragrafy „rzeczowe" dotyczą z reguły wydatków niezwiązanych z stricte z wynagrodzeniami . Do nich można zaliczyć min. usługi remontowe, zakup materiałów i wyposażenia, zakup usług pozostałych.
Z punktu widzenia zarówno ww. rozporządzenia, jak również przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie istnieją prawne ograniczenia w przesunięciu środków ze wspomnianych paragrafów „rzeczowych" do paragrafu służącego ewidencjonowaniu odpisów na ZFŚS. Oznacza to, że uprawnione będzie przesunięcie brakującej kwoty 3.240,00 zł do paragrafu wydatkowego 444. Jedyne wątpliwości jakie mogłyby dotyczyć tej operacji związane są z kwestiami proceduralnymi, a mianowicie wynikającymi z potrzeby działania danej jednostki organizacyjnej gminy (np. szkoły lub jednostki obsługującej) w oparciu o stosowne upoważnienia, o których mowa w art. 257 i art. 258 ww. ustawy o finansach publicznych. Dla przypomnienia z art. 257 wynika m.in., że w toku wykonywania budżetu zarząd może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego polegających na zmianach planu - wydatków jednostki samorządu terytorialnego w ramach działu w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Natomiast z punktu widzenia podanego stanu faktycznego (planów finansowych – jednostek organizacyjnych podporządkowanych gminie), znaczenie ma art. 258 ust. 1 ww. ustawy, gdzie postanowiono w szczególności, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd do: