Na wczorajszym posiedzeniu rząd rozpatrzył projekt rozporządzenia w sprawie państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju (PRG).
Rozporządzenie nie tworzy nowego rejestru. Zmienia natomiast zakres danych, które będą w nim gromadzone i przetwarzane.
– Obecnie w PRG znajdują się informacje o przebiegu granic państwa i granic jednostek samorządu terytorialnego – mówi Marcin Leończyk, kierownik Projektu Teryt 2, z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
– Po zmianach będą w nim przetwarzane dane o przebiegu ok. 30 różnych granic. Trafią do niego także informacje o granicach specjalnych, określających właściwość miejscową: sądów powszechnych i administracyjnych, komend Policji, Straży Pożarnej, Straży Granicznej, urzędów i izb skarbowych, nadleśnictw, urzędów morskich i wielu innych instytucji. Do rejestru wprowadzone zostaną również informacje o adresach (ulica i numer porządkowy) wszystkich istniejących w kraju budynków – wyjaśnia.
Obowiązek przekazywania danych do PRG będzie spoczywał także na organach jednostek samorządu terytorialnego. Trafią do niego m.in. informacje gromadzone w gminnej ewidencji miejscowości, ulic i adresów, a także w ewidencji gruntów i budynków, za których prowadzenie odpowiadają starostowie. Rejestr ma być z tymi ewidencjami zintegrowany, co umożliwi automatyczną jego aktualizację, a także dostęp do niego.