Prezydent Zielonej Góry wydał zarządzenie w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech sprawowanej w formie dziennego opiekuna. Zarządzenie to zakwestionował wojewoda lubuski (sygnatura akt: NK-I.4131.95.2012.IWit), uznając, że zostało wydane z naruszeniem ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

– Z art. 45 ustawy wynika, że wójt, burmistrz, prezydent miasta wybiera dziennych opiekunów w drodze otwartego konkursu ofert – wyjaśnia Teresa Kaczmarek, dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Przepis ten stanowi jednocześnie, że konkurs jest przeprowadzany właśnie na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie – dodaje.

Zarządzenie takiego konkursu musi zatem spełniać wymagania określone w przepisach tej ustawy. Wynika z nich, że ogłoszenie powinno zawierać informacje o rodzaju zadania, wysokości środków publicznych przeznaczonych na jego realizację, zasadach przyznawania dotacji, terminach i warunkach realizacji zadania, terminie składania ofert, trybie i kryteriach stosowanych podczas wyboru ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert.

W ogłoszeniu muszą też być podane informacje o zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku zarządzenia konkursu ofert (i w roku poprzedzającym) zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztach. Jeżeli takie zadania w roku poprzednim nie były realizowane, to informacja o tym również powinna się w ogłoszeniu znaleźć.

– Zarządzenie prezydenta Zielonej Góry nie zawierało wszystkich wymaganych przepisami prawa informacji, a tym samym organ nadzoru musiał stwierdzić jego nieważność – mówi Teresa Kaczmarek.