Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła analizę programów miejskich nadawanych przez rozgłośnie regionalne radia publicznego i dokonała porównania z ofertą nadawców komercyjnych, działających na tym samym obszarze.
Już pierwszy, podstawowy parametr, czyli udział tematyki lokalnej wskazał, że komercyjni są lepsi. W ocenie KRRiT, radia komercyjne prezentują ofertę programową bogatszą w treści lokalne i cechującą się większą różnorodnością rodzajów i form radiowych niż nadawcy publiczni. Są to także programy o zdecydowanie wyższym zaangażowaniu w życie i sprawy społeczności lokalnych.
Tematy lokalne są lepiej prezentowane przez radia komercyjne niż przez rozgłośnie publiczne - ocenia KRRiT
Celem funkcjonowania programów miejskich w ramach rozgłośni radia publicznego powinno być tworzenie oferty dla potrzeb społeczności lokalnych - przypomina Jan Dworak, przewodniczący KRRiT. Programy miejskie, ze względu na charakter misyjny, oprócz pełnienia funkcji głównego źródła codziennych użytecznych informacji, powinny zaspokajać potrzeby miejskiej społeczności i jej uczestnictwa w życiu publicznym i tym samym wpływać na wzbogacenie debaty publicznej – dodaje. Gatunki takie jak informacja, publicystyka, edukacja i kultura, w tym muzyka, powinny przede wszystkim budować program odmienny od komercyjnego. Tym samym oferta misyjna powinna wyraźnie tworzyć „wartość dodaną" dla odbiorcy i odróżniać się od komercyjnej - konkluduje.
Tymczasem zestawienie wyników wykazało, że udział tematyki lokalnej w większości przebadanych publicznych programów miejskich jest realizowany w mniejszym wymiarze niż w programach koncesjonowanych – wynika z raportu. A nawet - jak zauważa KRRiT - w programach nadawców komercyjnych tematyki lokalnej jest niejednokrotnie więcej niż minimum określone w przyznanych im koncesjach.