Rada miejska w Nowogrodzie podjęła uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W jednym z jej przepisów nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek niezwłocznego usuwania stwarzających zagrożenie dla ludzi sopli i nawisów śniegu z rynien, dachów i gzymsów.

W ocenie wojewody podlaskiego takie postanowienie regulaminu wykracza poza delegację zawartą w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (sygnatura akt: NK-II.4131. 224.2012.DM).

– W myśl tego przepisu regulamin może wprowadzać obowiązek uprzątania śniegu i lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego – mówi Lidia Stupak, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Ani dach, ani rynna czy gzyms do użytku publicznego nie służą, nawet jeżeli wystają nad ogólnodostępnym chodnikiem – dodaje dyr. Stupak.