Strefy płatnego parkowania w absurdalnych lokalizacjach - jak gminy zarabiają na kierowcach

Radni naciągają przepisy o tworzeniu płatnych stref parkowania. Chcąc zarobić na kierowcach proponują absurdalne lokalizacje.

Publikacja: 01.03.2013 08:30

Warszawa, Kraków, Wrocław to miasta, które już kilka lat temu postawiły na strefy płatnego parkowania. Teraz przychodzi czas na ich poszerzanie. W Krakowie taki pomysł na razie upadł. Wrocław poszerzył strefę w 2012 r. Warszawa poszerza płatne parkowanie od 31 marca. Trzeba będzie płacić za parkowanie w części Muranowa, Ochoty, Pragi Płd. i Woli. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby właśnie na Woli strefą nie objęto ulic wyłączonych z ruchu z powodu budowy metra.

– To ewidentny skok na kasę kierowców. Żaden z powodów wprowadzenia płatnego parkowania, o których mówi ustawa, w odniesieniu do np. ul. Prostej nie wchodzi w rachubę – uważa Patryk Kijański z automobilklubu Syrena 2000.

Biją po kieszeni

Sprawdziliśmy: od końca marca na Woli granicą strefy płatnej będzie ul. Towarowa (do tej pory ul. Żelazna). Tak więc rzeczywiście płatna strefa obejmie m.in. ul. Prostą, która od blisko dwóch lat jest wyłączona z ruchu i przypomina bardziej plac budowy lub ulicę do niego prowadzącą niż centrum miasta. Czy jest jakiekolwiek uzasadnienie do obejmowania płatną strefą terenu budowy metra? – zapytaliśmy Karolinę Gałecką, rzeczniczkę Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

– Rzeczywiście na ul. Prostej w związku z budową metra nastąpiła zmiana organizacji ruchu i jest teraz zamknięta, ale my decyzję o poszerzeniu strefy podejmujemy z dużym wyprzedzeniem. Nielogiczne byłoby teraz wyłączenie z płatnej strefy kilku ulic objętych budową – wyjaśnia. I dodaje, że uchwała, która teraz zwiększa strefę, została podjęta we wrześniu 2011 r. na podstawie badania ruchu.

Zarobią zawczasu

– Od chwili wydania uchwały potrzebujemy półtora roku – dwa lata na uruchomienie strefy – dodaje Gałecka. – Czas jest potrzebny na zakup parkomatów (przybędzie ich 240), wytyczenie miejsc parkingowych, przygotowanie projektów organizacji ruchu itd.

Takie tłumaczenie trudno zrozumieć kierowcom.

– Ustawa o drogach publicznych wyraźnie mówi, w jakich miejscach i z jakiego powodu takie strefy mogą powstawać – twierdzi Patryk Kijański. I wymienia obszary charakteryzujące się znacznym deficytem miejsc postojowych, potrzebami organizacji ruchu, zwiększeniem rotacji parkujących pojazdów lub lokalną polityką transportową, zwłaszcza ograniczeniem dostępności obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzeniem preferencji dla komunikacji zbiorowej. W Krakowie radni są bardziej przyjaźni kierowcom. Michał Pytlik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej mówi "Rz", że w Krakowie długo obowiązywała jedna strefa płatna – w ścisłym centrum miasta. Po latach dołączyły do niej trzy podstrefy. Na kolejne rozszerzenie radni już się nie zgodzili.

Warszawska strefa jest największą w Polsce. – Stolicy nie można porównywać z żadnym miastem w Polsce. Tu ruch jest zdecydowanie największy – twierdzi Gałecka.

Warszawa, Kraków, Wrocław to miasta, które już kilka lat temu postawiły na strefy płatnego parkowania. Teraz przychodzi czas na ich poszerzanie. W Krakowie taki pomysł na razie upadł. Wrocław poszerzył strefę w 2012 r. Warszawa poszerza płatne parkowanie od 31 marca. Trzeba będzie płacić za parkowanie w części Muranowa, Ochoty, Pragi Płd. i Woli. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby właśnie na Woli strefą nie objęto ulic wyłączonych z ruchu z powodu budowy metra.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku