Takie zmiany przewiduje projekt nowej ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Ma on zastąpić obowiązujące przepisy pochodzące jeszcze z 1933 r.
Nowa regulacja znosi obowiązek uzyskiwania pozwoleń na zbiórki publiczne. Wystarczy zgłoszenie do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji za pośrednictwem specjalnej strony internetowej. Zostanie przygotowany specjalny formularz zgłoszenia. Po jego wypełnieniu będzie można go przesłać drogą elektroniczną lub tradycyjną pocztą.
Następnie formularz zweryfikuje resort administracji i cyfryzacji. Jeżeli nie będzie zawierać żadnych braków formalnych ani merytorycznych, organizacja otrzyma akceptację i będzie mogła ruszać ze zbiórką.
Na akceptację formularzy zgłoszonych online trzeba będzie czekać maksymalnie trzy dni, na papierowych – tydzień. Oba terminy będą liczone od dnia otrzymania zgłoszenia.
Wspomniane zasady będą obowiązywały, gdy datki mają być zbierane w gotówce i w naturze w miejscach publicznych. Chodzi m.in. o zbieranie ofiar do puszek, skarbonek stacjonarnych, na ulicy, w restauracjach, szkołach oraz poprzez chodzenie od domu do domu.