Ministerstwo Finansów opublikowało na swoich stronach internetowych komunikat o skutkach uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 1/13) dla rozliczeń gmin i ich jednostek budżetowych. W świetle uchwały NSA te drugie nie są podatnikami VAT.
W wydanym komunikacie MF nie zajmuje jednak żadnego konkretnego stanowiska, które mogłoby pomóc gminom i ich jednostkom budżetowym w przygotowaniu prawidłowych rozliczeń VAT.
MF wskazuje, że bardziej konkretne stanowisko ogłosi po opublikowaniu pisemnego uzasadnienia uchwały i podkreśla jednocześnie, że jego intencją jest możliwie jak najmniejsze obciążenie gmin w związku z dostosowaniem się do zmian.
Co istotne, MF deklaruje również, że dotychczasowe rozliczenia VAT gmin i ich jednostek budżetowych nie będą kwestionowane.
Z wydanego krótkiego komunikatu można jednak wyczytać kilka istotnych dla gmin wskazówek. Po pierwsze, nie będzie trzeba dokonywać korekt VAT przeszłych rozliczeń. Kwestia ta budzi jednak pewne wątpliwości co do formy prawnej i skuteczności takiego oświadczenia oraz zakresu jego działania (czy wszystkie przeszłe rozliczenia VAT gmin nie będą kwestionowane czy tylko te związane z rozliczeniami gmina – jednostka). Po drugie zaś – co już nie jest dobrą wiadomością dla gmin – w ostatecznym rozrachunku konieczne będzie dostosowanie się do stanowiska NSA wyrażonego w uchwale z 24 czerwca 2013 r. Powyższe oznacza natomiast wiele dodatkowej pracy dla gmin związanej z przystosowaniem się do nowej rzeczywistości podatkowej, i to zarówno od strony dokumentacyjnej, jak i organizacyjnej.