Jest już wyczekiwane pisemne uzasadnienie do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie rozliczenia VAT, która wstrząsnęła samorządami w całej Polsce. Pod koniec czerwca siedmiu sędziów uznało, że jednostka budżetowa gminy nie jest podatnikiem VAT (sygn. I FSK 1/13). Tymczasem przez wiele lat urzędy skarbowe zarejestrowały tysiące szkół, przedszkoli, domów kultury itd. będących jednostkami budżetowymi gmin jako podatników VAT.
Co wynika z uzasadnienia
W komentarzach eksperci stworzyli długą listę potencjalnych problemów, z jakimi będą się musiały zmierzyć gminy. Większość z nich zastrzegała, że z ostateczną oceną sytuacji trzeba poczekać do pisemnego uzasadnienia uchwały. Wyczekiwane uzasadnienie już jest, lada moment trafi do oficjalnej bazy internetowej NSA. Ci jednak, którzy liczyli, że sędziowie przygotują gotową receptę na wszystkie problemy z rozliczaniem VAT w gminach, zawiodą się.
Niedosytu po lekturze uzasadnienia nie kryje Adam Bartosiewicz, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii EOL.
– Wydaje się koncentrować na przepisach ustawy o finansach publicznych. Tymczasem o statusie jednostki budżetowej na gruncie VAT nie mogą przesądzać przepisy dotyczące finansów publicznych, których cel jest inny – mówi ekspert.
Zdaniem Adama Bartosiewicza powstaje wątpliwość, czy wdrożenie uchwały nie zaburzy neutralności VAT w gminach. Najbardziej pożądane jest wprowadzenie rozwiązań ustawowych, które pozwolą gminom na uczynienie z ich jednostek budżetowych odrębnych podatników VAT. Jest to rozwiązanie uzasadnione praktycznie i pozwala na nie prawo unijne.