Rada nie może uchwalić statutu urzędu gminy

Urząd działa na podstawie regulaminu organizacyjnego nadawanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w drodze zarządzenia, określającego organizację i zasady funkcjonowania urzędu.

Publikacja: 06.11.2013 11:59

To wójt odpowiada za organizację pracy urzędu gminy.

To wójt odpowiada za organizację pracy urzędu gminy.

Foto: www.sxc.hu

Rada miejska w Mirosławcu podjęła uchwałę w sprawie nadania statutu Urzędowi Miejskiemu w Mirosławcu.

W toku postępowania nadzorczego wojewoda zachodniopomorski uznał, że uchylenie tej uchwały w całości jest konieczne i w pełni uzasadnione (rozstrzygnięcie nadzorcze z 18 września 2013 r., sygn. akt NK-3.4131.502.2013.AB).

- W niniejszej sprawie rada, kwestionowaną uchwałą, postanowiła nadać statut urzędowi miejskiemu w Mirosławcu - mówi Ryszard Mićko, wicewojewoda zachodniopomorski. - W pierwszej kolejności zatem, należy przeanalizować status prawny urzędu gminy, w szczególności w kontekście powołanego przez radę w podstawie prawnej unormowania ustawy o finansach publicznych - dodaje.

Uznanie urzędu za jednostkę budżetową gminy umożliwiłoby radzie jej zlikwidowanie

Jako podstawę prawną podjętej uchwały rada wskazała przepisy art. 11 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z treści tego przepisu wynika, że jednostka budżetowa działa w oparciu o statut. Z kolei, z brzmienia art. 12 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy wynika, że gminna jednostka budżetowa jest tworzona przez  radę, która jednocześnie nadaje jej statut.

- Istotne wszakże jest to, że upoważnienie do nadania statutu, nie posiada charakteru niczym nieograniczonego, ustawodawca bowiem zastrzegł, że przepisy odrębnych ustaw mogą stanowić inaczej – tłumaczy Ryszard Mićko. - Stąd należy wnosić, że statut nie jest aktem, który w każdym przypadku bezwzględnie warunkuje możliwość prowadzenia działalności przez jednostkę budżetową - dodaje.

Z treści art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie sądowo-administracyjnym podkreśla się, że urząd ten jest aparatem pomocniczym organu – tj. zorganizowaną strukturą zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną burmistrza (tak WSA w Białymstoku w wyroku z 8 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Bk 564/09). Nie sposób przy tym pominąć dyspozycji normy zawartej w art. 33 ust. 2 ww. aktu, która przesądza o tym, iż urząd działa na podstawie regulaminu organizacyjnego nadawanego przez burmistrza w drodze zarządzenia, określającego organizację i zasady funkcjonowania urzędu. - A zatem, działalność urzędu gminy opiera się na postanowieniach wydanych przez burmistrza, nie zaś radę gminy – mówi Ryszard Mićko.

Stanowisko to potwierdza także NSA w wyroku z 4 lutego 2011 r., wskazując w nim jednoznacznie, że urząd gminy nie jest w ogóle jednostką budżetową (sygn. akt I FSK 209/10).

- Powyższe wynika również z faktu, iż ustawa o samorządzie gminnym stanowi niewątpliwie lex specialis w stosunku do ustawy o finansach publicznych, a więc art. 33 ust. 2 pierwszego z tych aktów znajdzie zastosowanie przed art. 11 ust. 2 drugiego z nich – wyjaśnia wicewojewoda.

Uwzględniając zatem jedną z podstawowych reguł kolizyjnych (lex specialis derogat legi generali), wskazać trzeba, że podstawą działania urzędu miejskiego jest regulamin organizacyjny stanowiony w trybie art. 33 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, natomiast niedopuszczalne jest w tym zakresie prawotwórcze działanie rady miejskiej.

Podobny pogląd wyrażony został w wyroku WSA w Lublinie z 23 czerwca 2009 r., w którym zaakcentowano, że kiedy organ jednostki samorządu terytorialnego nie tworzy jednostki budżetowej, to brak jest normatywnych podstaw do nadania takiej jednostce statutu, czy też do wprowadzania w nim zmian (sygn. akt III SA/Lu 244/09).

- Nie bez znaczenia pozostaje przy tym, że przyjęcie tezy, zgodnie z którą urząd miejski należy klasyfikować jako jednostkę budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, tworzoną przez radę gminy i działającą w oparciu o nadany jej przez tę radę statut oznaczałoby, że rada mogłaby również urząd miejski zlikwidować, co biorąc pod uwagę cele i istotę jego funkcjonowania w efekcie uniemożliwiłoby burmistrzowi realizację ustawowych zadań – kwituje Ryszard Mićko.

Rada miejska w Mirosławcu podjęła uchwałę w sprawie nadania statutu Urzędowi Miejskiemu w Mirosławcu.

W toku postępowania nadzorczego wojewoda zachodniopomorski uznał, że uchylenie tej uchwały w całości jest konieczne i w pełni uzasadnione (rozstrzygnięcie nadzorcze z 18 września 2013 r., sygn. akt NK-3.4131.502.2013.AB).

Pozostało 92% artykułu
Prawo karne
Łapówka z Odessy za dyplomy Collegium Humanum. Sensacyjne ustalenia prokuratury
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Konsumenci
Sprawy frankowiczów w sądach przyspieszą. Znamy projekt ustawy frankowej
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Podatki
Chcesz ulgę podatkową na kocioł gazowy? Musisz kupić go do końca roku
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Prawo na świecie
Czy Donald Trump jako prezydent może się sam ułaskawić, czy też musi odbyć karę?
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni