- Istotne wszakże jest to, że upoważnienie do nadania statutu, nie posiada charakteru niczym nieograniczonego, ustawodawca bowiem zastrzegł, że przepisy odrębnych ustaw mogą stanowić inaczej – tłumaczy Ryszard Mićko. - Stąd należy wnosić, że statut nie jest aktem, który w każdym przypadku bezwzględnie warunkuje możliwość prowadzenia działalności przez jednostkę budżetową - dodaje.
Z treści art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie sądowo-administracyjnym podkreśla się, że urząd ten jest aparatem pomocniczym organu – tj. zorganizowaną strukturą zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną burmistrza (tak WSA w Białymstoku w wyroku z 8 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Bk 564/09). Nie sposób przy tym pominąć dyspozycji normy zawartej w art. 33 ust. 2 ww. aktu, która przesądza o tym, iż urząd działa na podstawie regulaminu organizacyjnego nadawanego przez burmistrza w drodze zarządzenia, określającego organizację i zasady funkcjonowania urzędu. - A zatem, działalność urzędu gminy opiera się na postanowieniach wydanych przez burmistrza, nie zaś radę gminy – mówi Ryszard Mićko.
Stanowisko to potwierdza także NSA w wyroku z 4 lutego 2011 r., wskazując w nim jednoznacznie, że urząd gminy nie jest w ogóle jednostką budżetową (sygn. akt I FSK 209/10).
- Powyższe wynika również z faktu, iż ustawa o samorządzie gminnym stanowi niewątpliwie lex specialis w stosunku do ustawy o finansach publicznych, a więc art. 33 ust. 2 pierwszego z tych aktów znajdzie zastosowanie przed art. 11 ust. 2 drugiego z nich – wyjaśnia wicewojewoda.
Uwzględniając zatem jedną z podstawowych reguł kolizyjnych (lex specialis derogat legi generali), wskazać trzeba, że podstawą działania urzędu miejskiego jest regulamin organizacyjny stanowiony w trybie art. 33 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, natomiast niedopuszczalne jest w tym zakresie prawotwórcze działanie rady miejskiej.
Podobny pogląd wyrażony został w wyroku WSA w Lublinie z 23 czerwca 2009 r., w którym zaakcentowano, że kiedy organ jednostki samorządu terytorialnego nie tworzy jednostki budżetowej, to brak jest normatywnych podstaw do nadania takiej jednostce statutu, czy też do wprowadzania w nim zmian (sygn. akt III SA/Lu 244/09).