Z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że w 2013 r. samorządy zdecydowały o likwidacji 412 szkół. Faktycznie zlikwidowanych zostało natomiast 295 takich placówek. Natomiast w pozostałych 65 szkołach nadal jest prowadzone nauczanie.
Jednocześnie zamkniętych zostało 88 szkół, bo z powodu niżu demograficznego nie było już w nich uczniów.
O czym gmina musi pamiętać
Prawo organu prowadzącego do likwidacji szkoły publicznej wynika z przepisów ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z treścią jej art. 59 ust. 1 szkoła publiczna może zostać zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę. Aby gmina, czy powiat mogła ten proces przeprowadzić konieczne jest jednak spełnienie kilku warunków.
Po pierwsze wszystkim uczniom uczęszczającym do placówki, która ma zostać zamknięta trzeba zapewnić możliwość kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu. Po drugie organ prowadzący szkołę ma obowiązek zawiadomić o zamiarze likwidacji placówki rodziców wszystkich uczęszczających do szkoły uczniów. W przypadku gdy likwidowana jest szkoła dla dorosłych zawiadomienie należy skierować – z oczywistych względów – do osób w niej się kształcących. Po trzecie szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Likwidacja prowadzonej przez gminę czy powiat szkoły może jednak nastąpić niezależnie od tego, czy opinia kuratora oświaty w tej sprawie jest pozytywna, czy też negatywna.
Pamiętać także należy, aby decyzję o planowanej likwidacji szkoły skonsultować ze związkami zawodowymi. Potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, który uchylił uchwałę gminy Stare Juchy w sprawie likwidacji szkoły tylko z tego powody, że ta nie powiadomiła związku o odrzuceniu negatywnego stanowiska w sprawie likwidacji szkoły (wyrok z 26 czerwca 2012 r., sygn. akt II SA/Ol 391/12).