Reklama

Wójt: wygrana w wyborach to rotacja stanowisk

Gdy dochodzi do zmiany wójta, nastaje czas rotacji na najważniejszych stanowiskach.

Publikacja: 03.10.2014 08:47

Wójt: wygrana w wyborach to rotacja stanowisk

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Wybory mają pływ na status prawny pracowników samorządowych, i to nie tylko tych, których stosunek pracy nawiązuje się w wyniku wyboru (np. wójta, burmistrza, prezydenta). Ze zmianami muszą się liczyć też ci pracujący na stanowiskach powiązanych z osobą pełniącą funkcję szefa gminy (zastępca wójta, doradca, asystent).

Wybierany w powszechnych wyborach wójt jest bowiem jednocześnie kierownikiem urzędu gminy, a ponadto wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec wszystkich zatrudnionych w nim pracowników samorządowych.

Na początek zastępcy...

Swojego zastępcę lub zastępców wójt powołuje zarządzeniem.

– Należy zauważyć, że choć funkcja zastępcy wójta nie ma charakteru kadencyjnego, to jest ściśle związana z okresem pełnienia obowiązków przez organ wykonawczy – wskazuje Rafał Budzisz, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. – Wygaśnięcie mandatu wójta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem zastępcy lub zastępców. Po upływie kadencji organu wykonawczego zastępca wójta pełni swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego zastępcę – dodaje.

Oznacza to, że jeżeli po wyborach samorządowych zmienia się osoba piastująca stanowisko wójta, to dopiero z chwilą, gdy ten powoła nowych zastępców, starzy odchodzą z zajmowanych miejsc.

Reklama
Reklama

...doradcy i asystenci

Inaczej sprawa wygląda z doradcami i asystentami.

– Podstawą zatrudnienia na tych stanowiskach jest umowa o pracę zawierana na czas pełnienia funkcji przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) – mówi prof. Elżbieta Ura z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego. – Z ustawy o pracownikach samorządowych wynika ponadto możliwość wcześniejszego (tzn. przed końcem kadencji wójta) rozwiązania stosunku pracy z doradcą czy asystentem za dwutygodniowym wypowiedzeniem – wyjaśnia.

Przed końcem kadencji wójta powszechną praktyką w urzędach gmin było wykorzystywanie awansu wewnętrznego do przenoszenia doradców i asystentów na stanowiska urzędnicze, a tym samym zapewnianie im dalszej pracy w urzędzie również wtedy, gdyby ich patron wybory przegrał.

Od 1 września 2013 r. ustawodawca zamknął tę furtkę. Zmienił zasady awansowania pracowników samorządowych. Zgodnie z obowiązującym do 1 września art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych osoba, która wykazywała inicjatywę i sumiennie wykonywała swoje obowiązki, mogła zostać prze-?niesiona na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny).

– Przepis umożliwiał przeniesienie pracownika spełniającego określone w nim kryteria i posiadającego odpowiednie kwalifikacje na stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze, z pominięciem trybu naboru – tłumaczy Agnieszka Rzetecka-Gil, radca prawny specjalizująca się w samorządowym prawie pracy.

Nowelizacja postawiła szlaban dla „międzystanowiskowych" awansów. Wprowadziła zasadę, że awansować można, ale jedynie w tej samej grupie stanowisk (urzędniczych, pomocniczych i obsługi, doradców i asystentów).

Reklama
Reklama

Apolityczny ?jak sekretarz

W każdej gminie, starostwie powiatowym czy urzędzie marszałkowskim obowiązkowe jest stanowisko sekretarza (gminy, powiatu lub województwa). Osoba je piastująca musi spełniać wysokie wymagania kwalifikacyjne, a także być apolityczna. Ten ostatni wymóg przejawia się tym, że sekretarz nie może ani tworzyć, ani też przystępować (być członkiem) do partii politycznych.

– Co prawda ustawy o pracownikach samorządowych ani o samorządzie gminnym nie wyposażyły sekretarza w żadne własne kompetencje, niemniej jednak kierownik urzędu (np. wójt), któremu sekretarz bezpośrednio podlega, może upoważnić go do wykonywania wielu zadań, w szczególności zaś do organizacji pracy urzędu czy zarządzania zasobami ludzkimi – wyjaśnia prof. Ura.

Jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z 7 lutego 2013 r., możliwość zlecania zadań uzależniona jest od pełnego zaufania przełożonego co do należytego ich wykonywania przez podwładnego. W konsekwencji utrata tego zaufania może być podstawą rozwiązania stosunku pracy z osobą pełniącą funkcję sekretarza gminy (sygn. III PK 25/12).

Również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 czerwca 2012 r. podkreślił, że pozycja, jaką zajmuje sekretarz w strukturze organizacyjnej gminy, sprawia, że charakter relacji między nim a wójtem jest szczególny. Dlatego ich relacje muszą się opierać w dużej mierze na zaufaniu. Jego brak może destabilizować pracę urzędu (sygn. II OSK 870/12).

Zmiana na stanowisku wójta jest w konsekwencji równoznaczna ze zmianą na stanowisku sekretarza. Często też zdarza się, że wybrany na kolejną kadencję wójt wymienia dotychczasowego sekretarza na nową osobę. Zwłaszcza gdy ten zaczyna wykazywać ambicje polityczne i angażuje się w kampanię wyborczą kontrkandydatów na stanowisko szefa gminy.

Bezpieczny ?jak skarbnik

Podstawą zatrudnienia skarbnika, czyli głównego księgowego budżetu gminy, jest powołanie, ale realizowane w sposób szczególny, ponieważ wymaga ono współdziałania organu wykonawczego i uchwałodawczego gminy.

Reklama
Reklama

– Skarbnik jest powoływany (obecnie jako jedyny pracownik w gminie) przez radę gminy, ale na wniosek wójta – podkreśla Agnieszka Rzetecka-Gil. – Analogicznie jest w pozostałych jednostkach samorządu terytorialnego. Wniosek o powołanie skarbnika jest niezbędnym elementem formalnym jego powołania przez organ uchwałodawczy – zauważa.

Zwrócił na to uwagę m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 15 marca 2005 r. Wskazał on mianowicie, że podjęcie przez radę gminy uchwały o powołaniu skarbnika bez wniosku wójta (starosty czy marszałka) bądź też niezgodnie z tym wnioskiem pociąga za sobą nieważność takiej uchwały (sygn. II SA/Bk 804/04).

Odwołanie skarbnika gminy również wymaga współdziałania wójta i rady, a to dlatego, że żaden z tych organów nie jest władny zrealizować tej kompetencji samodzielnie. Okazuje się, że jest to najlepsza gwarancja stałości zatrudnienia na tak ważnym z punktu widzenia gminy stanowisku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.cyrankiewicz@rp.pl

Wybory mają pływ na status prawny pracowników samorządowych, i to nie tylko tych, których stosunek pracy nawiązuje się w wyniku wyboru (np. wójta, burmistrza, prezydenta). Ze zmianami muszą się liczyć też ci pracujący na stanowiskach powiązanych z osobą pełniącą funkcję szefa gminy (zastępca wójta, doradca, asystent).

Wybierany w powszechnych wyborach wójt jest bowiem jednocześnie kierownikiem urzędu gminy, a ponadto wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec wszystkich zatrudnionych w nim pracowników samorządowych.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama