Kto może zaskarżyć uchwałę gminy

Każdy, którego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone daną uchwałą, podjętą przez organ w sprawie administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Publikacja: 31.01.2015 12:00

Każdy, którego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone daną uchwałą, podjętą przez organ w

Każdy, którego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone daną uchwałą, podjętą przez organ w sprawie administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

- Kto i w jakich przypadkach może wnieść do sądu administracyjnego skargę na uchwałę rady gminy?

Zgodnie z art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, każdy, którego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone daną uchwałą, podjętą przez organ w sprawie administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Z powyższego wynika, że dana uchwała musi rodzić konkretne konsekwencje prawne dla osoby skarżącej (i musi ona to wykazać w skardze), a przed skierowaniem skargi trzeba jeszcze wezwać radę gminy do dobrowolnego usunięcia naruszeń przepisów prawa w podjętej uchwale.

W tego rodzaju piśmie skarżący powinien wskazać, jakie konkretne obowiązki jego zdaniem rada gminy w uchwale naruszyła. Wtedy rada gminy powinna przedłożone w ten sposób argumenty rozważyć i albo odmówić dokonania zmian, albo uwzględnić złożony wniosek. W tym pierwszym przypadku skarżący będzie miał czas 30 dni od otrzymania stanowiska rady gminy na wniesienie skargi do sądu. Jeżeli rada gminy nie odpowie, to skarga na uchwałę rady gminy będzie ważna, jeżeli zostanie wniesiona w ciągu 60 dni od dnia złożenia wezwania do rady gminy. Brak udzielenia odpowiedzi na wezwanie nie zablokuje, ani nawet nie opóźni więc ewentualnego skierowania sprawy do sądu. Teoretycznie nawet gdy skarżący skieruje do sądu wezwanie do usunięcia naruszeń i zaraz potem skieruje skargę do sądu – będzie ona rozpatrywana (postanowienie NSA z 24 kwietnia 2014 r., I OSK 673/14).

Co konkretnie oznacza, że w danej sprawie, przez konkretną uchwałę rady gminy został naruszony interes prawny skarżącego? W skrócie można tu wskazać, że każdemu na podstawie różnych przepisów prawnych przysługują pewne uprawnienia. Na przykład właściciel może dysponować swoim przedmiotem własności, jeżeli nie sprzeciwiają się temu przepisy jakiejś ustawy lub zasady współżycia społecznego. Naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia wiąże się z naruszeniem takich reguł. Czyli na przykład ustanowieniem takich ograniczeń dla właścicieli nieruchomości, które nie zostały przewidziane regulacjami ustawowymi. Przy rozpatrywaniu tych okoliczności w ramach wniesionej skargi do sądu pamiętać trzeba o tym, że naruszony interes prawny powinien być bezpośredni i realny. Czyli musi mieć mocny związek z konkretną – analizowaną w ramach skargi sytuacją. Przykładowo, uchwała ustanawiająca miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i przewidująca na jednej z działek zupełny zakaz zabudowy, bez żadnego uzasadnienia, może spełniać wskazane powyżej kryteria. Również w innych przypadkach, na podobnej zasadzie skarżący musi wykazać, że konkretny przepis zawarty w uchwale rady gminy ma związek z jego sytuacją.

Od interesu prawnego trzeba odróżnić jednak interes faktyczny (który przy tego rodzaju skargach nie będzie brany pod uwagę). Jeżeli więc na przykład ktoś zawarł umowę przedwstępną na nabycie nieruchomości, której w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ograniczono możliwości zabudowy – to nie będzie on mógł skutecznie kierować skargi na uchwałę przyjmującą plan miejscowy do sądu. Faktycznie bowiem może mu zależeć na tym, żeby możliwości związane z zagospodarowaniem tej nieruchomości nie zostały ograniczone. Uchwała jednak nie naruszyła żadnego dotyczącego konkretnie tej osoby przepisu.

Problematyka dotycząca wnoszenia skargi na uchwałę rady gminy została szeroko przeanalizowana w orzecznictwie. I tak, WSA w Krakowie podkreślił, że dopiero naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia skarżącego otwiera drogę do merytorycznego rozpoznania skargi (wyrok WSA w Krakowie z 3 czerwca 2014 r., III SA/Kr 1456/13). Dopuszczalne jest także wniesienie skargi na uchwałę, która została uchwalona, ale której jeszcze nie ogłoszono w wojewódzkim dzienniku urzędowym (wyrok WSA w Szczecinie z 17 lipca 2014 r., II SA/Sz 2/14). Prowadzona jest dyskusja także w sprawie tego, czy dopuszczalna jest skarga na uchwałę przyjmującą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Głównym problemem będzie tutaj wykazanie własnego interesu prawnego przez skarżącego – studium nie jest bowiem aktem prawa miejscowego. Wydaje się, że powinno to mieć miejsce w nadzwyczajnych sytuacjach. Wielokrotnie w tym kontekście podnosi się w orzecznictwie, że naruszenia interesu prawnego jako warunku dopuszczalności skargi nie można upatrywać w naruszeniu przepisów dotyczących procedury planistycznej, gdyż procedura ta może być kontrolowana przez sąd dopiero po wykazaniu, że w sprawie został naruszony czyjś interes prawny (wyrok WSA w Poznaniu z 6 sierpnia 2014 r., IV SA/Po 495/14). Czyli, ujmując to inaczej, najpierw trzeba wykazać, że studium narusza interes prawny skarżącego, a dopiero potem można wobec uchwały w sprawie studium kierować zarzuty o charakterze proceduralnym.

—dr Maciej J. Nowak, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU 2013 r., poz. 594 ze zm.)

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Dobra osobiste
Po błędnej diagnozie nie zdążyła pożegnać się z dzieckiem. Sąd wycenił ból matki
Prawo drogowe
Jakie kary grożą za kierowanie autem bez uprawnień? Trzy scenariusze wydarzeń
Praca, Emerytury i renty
Na tę informację czekają miliony seniorów. Znamy termin wypłaty 14. emerytury
Prawo w Polsce
Wybory prezydenckie 2025. Jak zmienić miejsce głosowania przed drugą turą?