Reklama
Rozwiń
Reklama

Gmina ma prawo odliczenia VAT od wydatków na wizerunek

Gmina ma prawo odliczenia VAT od wydatków na budowanie i poprawę swojego wizerunku. Korzystną interpretację przepisów potwierdził sąd.

Publikacja: 20.04.2015 07:35

Jeśli gmina sprzedaje bilety i powierzchnię reklamową, może odliczyć VAT od zakupów związanych z org

Jeśli gmina sprzedaje bilety i powierzchnię reklamową, może odliczyć VAT od zakupów związanych z organizacją imprezy. Analogicznie uprawnienie niekiedy może przysługiwać także w wypadku imprezy, na którą wstęp jest bezpłatny.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Samorządy angażują coraz większe środki w promocję i budowę wizerunku. Trudno się dziwić, że od wydatków związanych z takimi akcjami promocyjnymi chcą odliczać VAT. Fiskus konsekwentnie odmawia gminom takiego prawa. Na szczęście Naczelny Sąd Administracyjny jest innego zdania. Korzystną dla gmin wykładnię przepisów potwierdził w jednym ze swoich ostatnich orzeczeń.

Wizerunek gminy

Kanwą sprawy była interpretacja. We wniosku miasto wyjaśniło, że aby zmaksymalizować przychody, zarówno z działalności „publicznej", jak i komercyjnej, podejmuje wiele działań, które mają poprawić jego wizerunek. W związku z tym ponosi wydatki, m.in. na nabycie powierzchni reklamowych, czasu antenowego, usług public relations, ulotek i folderów promocyjnych czy produkcję i nabycie gadżetów. Gmina zapytała, czy takie wydatki mogą być podstawą do odliczenia VAT, a jeśli tak, to w jakim zakresie.

Ile do odliczenia

Fiskus odpowiedział, że takie prawo w ogóle nie przysługuje. Gmina nie wykazała bowiem oczywistego i bezpośredniego powiązania akcji z zawarciem konkretnych transakcji opodatkowanych. Wykładnię niekorzystną dla gminy potwierdził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Rację gminie przyznał dopiero NSA. W jego ocenie to, że prowadzi akcje promocyjne, nie przesądza automatycznie, że czyni to poza swoją działalnością opodatkowaną. Jak zauważył sędzia Janusz Zubrzycki, działania promocyjne mają prowadzić do aktywizacji regionu, zmniejszenia bezrobocia, a w szerszej perspektywie będą przekładać się także na zawarcie umów cywilnoprawnych.

Naczelny Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, że skarżącej przysługuje prawo do odliczenia. Do ustalenia jego zakresu zobowiązał jednak WSA, bo ten w ogóle nie odniósł się do tego aspektu. Wyrok jest prawomocny.

Reklama
Reklama

sygnatura akt: I FSK 109/14

Michał Wojtas, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii EOL

Wyrok NSA jest bardzo istotny dla gmin jako podatników VAT. Z jednej strony są one podatnikami, którzy muszą wykazywać VAT, gdy np. sprzedają tereny inwestycyjne czy dzierżawią miejsca pod reklamy. Z drugiej zaś – odmawia się im tego statusu w odniesieniu do działań promocyjnych skierowanych do szerokiego kręgu odbiorców, w tym potencjalnych inwestorów. Tymczasem w wymiarze inwestycji i promocji gmina zbliża się przecież do czynności, jakie wykonuje przedsiębiorca. Uzależnianie przez fiskusa prawa do odliczenia od bezpośredniego związku między promocją a konkretną transakcją jest niczym innym jak rozstrzyganiem na niekorzyść gmin przepisów ustawy o VAT oraz zasypywaniem dziury budżetowej.

Prawo karne
Nieoficjalnie: Polski ambasador we Francji i znany polityk PiS zatrzymani przez CBA
Konsumenci
Co czeka frankowiczów w 2026 r.?
W sądzie i w urzędzie
Rząd zdecydował: będzie nowa usługa w aplikacji mObywatel
Prawo drogowe
Do więzienia za brawurową jazdę. Prezydent podpisał ustawę, ale ma wątpliwości
Zmiany w przepisach podatkowych
Co nowego w podatkach w 2026 r.? Szykuje się przewrót w księgowości
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama