Reklama

Gmina ma prawo odliczenia VAT od wydatków na wizerunek

Gmina ma prawo odliczenia VAT od wydatków na budowanie i poprawę swojego wizerunku. Korzystną interpretację przepisów potwierdził sąd.

Publikacja: 20.04.2015 07:35

Jeśli gmina sprzedaje bilety i powierzchnię reklamową, może odliczyć VAT od zakupów związanych z org

Jeśli gmina sprzedaje bilety i powierzchnię reklamową, może odliczyć VAT od zakupów związanych z organizacją imprezy. Analogicznie uprawnienie niekiedy może przysługiwać także w wypadku imprezy, na którą wstęp jest bezpłatny.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Samorządy angażują coraz większe środki w promocję i budowę wizerunku. Trudno się dziwić, że od wydatków związanych z takimi akcjami promocyjnymi chcą odliczać VAT. Fiskus konsekwentnie odmawia gminom takiego prawa. Na szczęście Naczelny Sąd Administracyjny jest innego zdania. Korzystną dla gmin wykładnię przepisów potwierdził w jednym ze swoich ostatnich orzeczeń.

Wizerunek gminy

Kanwą sprawy była interpretacja. We wniosku miasto wyjaśniło, że aby zmaksymalizować przychody, zarówno z działalności „publicznej", jak i komercyjnej, podejmuje wiele działań, które mają poprawić jego wizerunek. W związku z tym ponosi wydatki, m.in. na nabycie powierzchni reklamowych, czasu antenowego, usług public relations, ulotek i folderów promocyjnych czy produkcję i nabycie gadżetów. Gmina zapytała, czy takie wydatki mogą być podstawą do odliczenia VAT, a jeśli tak, to w jakim zakresie.

Ile do odliczenia

Fiskus odpowiedział, że takie prawo w ogóle nie przysługuje. Gmina nie wykazała bowiem oczywistego i bezpośredniego powiązania akcji z zawarciem konkretnych transakcji opodatkowanych. Wykładnię niekorzystną dla gminy potwierdził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Rację gminie przyznał dopiero NSA. W jego ocenie to, że prowadzi akcje promocyjne, nie przesądza automatycznie, że czyni to poza swoją działalnością opodatkowaną. Jak zauważył sędzia Janusz Zubrzycki, działania promocyjne mają prowadzić do aktywizacji regionu, zmniejszenia bezrobocia, a w szerszej perspektywie będą przekładać się także na zawarcie umów cywilnoprawnych.

Naczelny Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, że skarżącej przysługuje prawo do odliczenia. Do ustalenia jego zakresu zobowiązał jednak WSA, bo ten w ogóle nie odniósł się do tego aspektu. Wyrok jest prawomocny.

Reklama
Reklama

sygnatura akt: I FSK 109/14

Michał Wojtas, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii EOL

Wyrok NSA jest bardzo istotny dla gmin jako podatników VAT. Z jednej strony są one podatnikami, którzy muszą wykazywać VAT, gdy np. sprzedają tereny inwestycyjne czy dzierżawią miejsca pod reklamy. Z drugiej zaś – odmawia się im tego statusu w odniesieniu do działań promocyjnych skierowanych do szerokiego kręgu odbiorców, w tym potencjalnych inwestorów. Tymczasem w wymiarze inwestycji i promocji gmina zbliża się przecież do czynności, jakie wykonuje przedsiębiorca. Uzależnianie przez fiskusa prawa do odliczenia od bezpośredniego związku między promocją a konkretną transakcją jest niczym innym jak rozstrzyganiem na niekorzyść gmin przepisów ustawy o VAT oraz zasypywaniem dziury budżetowej.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama