Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zapadł 30 lipca 2015 r. Sąd rozpatrywał skargę kasacyjną stowarzyszenia Czyste Podlasie na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. Ten stwierdził, że stowarzyszenie nie ma interesu prawnego, by skarżyć uchwalony przez Radę Miejską w Białymstoku regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Stowarzyszeniu nie podobało się to, że regulamin nakazywał jedynie zbiórkę selektywną szkła i zezwalał, aby pozostałe rodzaje odpadów były zmieszane.
NSA zwrócił uwagę na art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą, może po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
– Z przepisu tego jasno wynika, że skargę na uchwałę rady gminy może wnieść tylko ten, czyj indywidualny interes prawny został przepisami uchwały naruszony – wyjaśniała Małgorzata Jaśkowiak, sędzia NSA.
W ocenie NSA stowarzyszenie Czyste Podlasie nie wykazało, że w zaskarżeniu regulaminu ma interes prawny. W konsekwencji NSA skargę kasacyjną oddalił.
Jednocześnie sąd wyjaśnił, że złożenie przez organizację społeczną skargi w trybie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nie jest działaniem motywowanym naruszeniem własnego, indywidualnego, konkretnego interesu prawnego. Taka skarga stanowi działanie w obronie interesu publicznego, a ten nie może być przesłanką zaskarżenia uchwały rady gminy na podstawie wymienionego przepisu gminnej ustawy ustrojowej.