Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął w interpretacji z 13 lipca (IPTPP3/4512-156/15-4/ALN) rozliczenie zakupu sprzętu budowlanego. Sprawa dotyczyła gminy, która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W listopadzie 2014 r. kupiła koparko-ładowarkę, która jest wykorzystywana do odbudowy, remontów i utrzymania gminnych wodociągów oraz kanalizacji. Będzie też służyć do utrzymania rowów i kanałów.
Całkowity koszt zakupu sprzętu wyniósł 307 tys. zł. Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podatek VAT nie był kosztem kwalifikowanym.
Gmina wskazała, że jest właścicielem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz hydroforni i oczyszczalni ścieków. Za pomocą tej infrastruktury świadczy usługi w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków, na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z mieszkańcami. Usługi te są traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Gmina dokumentuje ich świadczenie fakturami VAT, a podatek VAT należny wynikający z wystawionych faktur jest wykazywany w rejestrach i deklaracjach VAT.
Gmina realizuje również zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, polegające na prowadzeniu prac porządkowych i pielęgnacyjnych w pasach dróg gminnych oraz rowów przydrożnych. W praktyce oznacza to, że koparko-ładowarka jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu. Nie jest natomiast wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT.
Gmina podkreśliła we wniosku o interpretację, że nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z zakupem i bieżącym utrzymaniem koparko-ładowarki do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Stwierdziła jednak, że istnieje związek pomiędzy wydatkami na zakup koparko-ładowarki i wydatkami na bieżące utrzymanie tego sprzętu, a dokonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.