Ustalanie zasad sprzedaży alkoholu na terenie gminy należy do rady. Ustala ona w drodze uchwały, na podstawie art. 12 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, dla terenu gminy (miasta) liczbę punktów handlu napojami zawierającymi powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonymi do spożycia zarówno na miejscu, jak i na wynos.
Rada ustala też zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania trunków. Liczba takich miejsc oraz ich usytuowanie powinny być dostosowane do ograniczeń określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
[srodtytul]Decyduje charakter miejsca[/srodtytul]
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w art. 14 zawiera wiele zakazów dotyczących sprzedaży napojów alkoholowych, np. na terenie szkół, przedszkoli, zakładów pracy czy jednostek wojskowych itp. Do zadań rady gminy należy natomiast określenie zasad usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu względem wymienionych w tym przepisie obiektów oraz innych, które organ stanowiący uzna za zasługujące na szczególną ochronę (por.[b] wyrok NSA z 18 marca 1994 r., sygn. akt I SA/Gd 2818/93[/b]).
Rada może także – na podstawie art. 14 ust. 6 ustawy w związku z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym – wprowadzać uchwałą stałe lub czasowe zakazy sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych. Zakazy te obowiązują w określonych w uchwale miejscach lub obszarach gminy. Czy jednak przepis ten może być podstawą do wydania przez radę gminy zakazu spożywania i sprzedaży alkoholu w miejscach publicznych na terenie całej gminy? Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził bowiem, że jeżeli spożywanie alkoholu w miejscach publicznych stało się zjawiskiem powszechnym, powodującym zakłócenia spokoju, porządku i bezpieczeństwa obywateli, to rada miejska może podjąć uchwałę o zakazie spożywania alkoholu w miejscach publicznych[b] (wyrok z 12 kwietnia 1995 r. , sygn. akt II SA 197/94)[/b].