Urzędnik nie zawsze dorobi do swojej pensji

Pracownicy administracji – zarówno rządowej, jak i samorządowej – muszą się liczyć z ograniczeniami wynikającymi z pracy, jaką wykonują, oraz funkcji, jaką pełnią.

Publikacja: 15.10.2013 07:50

Poważnym problemem dla wielu chętnych do pracy w ministerstwach, urzędach gmin, starostwie czy urzędach centralnych mogą być ograniczenia w możliwości dodatkowego zarabiania. Zakazy z tym związane statuują ustawy: o pracownikach samorządowych, o służbie cywilnej oraz ustawa o ograniczeniu prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

W samorządach...

Pracownicy zatrudnieni w jednostkach samorządowych: w urzędzie gminy, w starostwie, w urzędzie marszałkowskim i w innych takich jednostkach nie mogą wykonywać zajęć sprzecznych lub związanych z zajęciami, które wykonują w ramach obowiązków służbowych. Chodzi o zajęcia mogące wywołać uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, a także sprzeczne z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych. Zakaz ten dotyczy pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych oraz na stanowiskach kierowniczych w samorządach.

Przykład

Radca prawny jest zatrudniony w urzędzie gminy. Czy może on wykonywać dodatkowe zajęcia na podstawie umowy-zlecenia w kancelarii prawnej?

Po pierwsze stanowisko radcy prawnego należy do stanowisk urzędniczych, a zatem dodatkowe zajęcie podlega ocenie. Radca prawny świadczący usługi prawnicze w kancelarii prawnej, nie narusza zakazu z art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych. Ale jeśli ta sama kancelaria prawna w jakikolwiek sposób stałaby się stroną wobec urzędu, w którym radca jest zatrudniony, np. reprezentowała innego pracownika tego urzędu, brała udział w zaskarżaniu decyzji wydanej przez urząd albo nawiązała współpracę z firmą, która wygrała przetarg organizowany w urzędzie, mogą powstać uzasadnione wątpliwości o stronniczość i interesowność takiego zajęcia.

Wątpliwości mogłyby powstać również w przypadku, gdyby radca prawny wykonywał swoje dodatkowe zajęcia w urzędzie w godzinach pracy i np. przyjmował w urzędzie klientów kancelarii. Wtedy zajęcia wykonywane przez radcę prawnego mogłyby zostać ocenione jako pozostające w sprzeczności z obowiązkami służbowymi (vide wyrok Sądu Najwyższego z 15 lutego 2006 r. II PK 134/05. Sąd orzekł, że wykonywanie prywatnej działalności gospodarczej przez pracownika samorządowego w czasie i miejscu zatrudnienia pozostaje w sprzeczności z jego obowiązkami pracowniczymi oraz może wywoływać uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność nawet wtedy, gdy dotyczy działalności nieobjętej bezpośrednio jego zakresem czynności pracowniczych.

Ustawodawca posłużył się pojęciem „zajęć", co pozwala przyjąć, że w grę wchodzi nie tylko stosunek pracy, ale także umowy cywilnoprawne (dzieło, zlecenie), a w zasadzie również zajęcie nieodpłatne. Nakaz ten jest bardzo ogólnie sformułowany i pozostawia spore pole manewru zarówno dla pracownika, który podejmuje się dodatkowego zarabiania, jak i dla pracodawcy, który może chcieć pozbyć się pracownika dorabiającego do pensji. Bowiem taki może być skutek ubocznego niewłaściwego zarobkowania.

Przykład

Dyrektor w urzędzie gminy zajmujący się wyspecjalizowaną dziedziną, geodezją, jednocześnie współpracuje z prywatną firmą, której przedmiotem działalności są usługi geodezyjne. Pomiędzy urzędem a firmą w niektórych przypadkach zachodzi współpraca. Dyrektor nie chce zrezygnować z umowy-zlecenia, którą zawarł z firmą, argumentując, że nie narusza to zakazu art. 30 ustawy. Czy ma rację?

Jeżeli przełożony dyrektora biura w urzędzie dostrzega, iż ta sytuacja może wywoływać podejrzenie o stronniczość lub wręcz interesowność, może z dyrektorem rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w trybie przepisów kodeksu pracy.

Przykład

Introligator zatrudniony w urzędzie gminy. Czy może wykonywać umowę-zlecenie w drukarni, która współpracuje z urzędem?

Tak. Ponieważ stanowisko introligatora jest stanowiskiem zaliczanym do grupy stanowisk pomocniczych i obsługi, a zatem zakaz z art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych nie dotyczy tego pracownika.

Ustawa nie nakłada na pracowników obowiązku informowania pracodawcy o fakcie podjęcia zajęcia dodatkowego. Wydaje się jednak, że bezpiecznie jest poinformować swojego przełożonego chociażby dla własnego spokoju, że dodatkowe zajęcie nie wyczerpuje zakresu art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych i pracodawca nie oceni tego zajęcia w sposób negatywny, co w konsekwencji może doprowadzić do rozwiązania umowy o pracę.

Przykład

Pracownik jest zatrudniony w starostwie powiatowym na stanowisku głównego specjalisty. Czy może wraz ze współmałżonkiem być właścicielem sklepu?

Tak, bowiem w samorządzie nie ma zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. Pracownik taki jest jedynie zobowiązany do złożenia oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej, w którym to oświadczeniu musi określić charakter tej działalności.

Nakaz składania tego rodzaju oświadczeń obowiązuje tylko urzędników oraz osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych w samorządzie.

Przykład

Dyrektor biura prawnego w urzędzie marszałkowskim chce zostać współwłaścicielem biura turystycznego. Czy jest to dopuszczalne?

Tak, i również musi złożyć oświadczenie o prowadzeniu takiego biura.

Ale jeżeli ten dyrektor biura prawnego będzie wydawał decyzje w imieniu marszałka, to obejmuje go zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

...i w administracji rządowej

O wiele gorszą sytuację mają w tej kwestii pracownicy administracji rządowej należący do służby cywilnej. Zgodnie z postanowieniami ustawy o służbie cywilnej zarówno pracownicy (czyli osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę), jak i urzędnicy służby cywilnej (osoby zatrudnione na podstawie mianowania) muszą otrzymać pisemną zgodę dyrektora generalnego urzędu na dodatkowe zatrudnienie, nie mogą wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej.

Ważne jest to, iż przez zatrudnienie należy rozumieć umowę o pracę, a zatem zgoda dyrektora generalnego jest wymagana, gdy pracownik chce się zatrudnić u innego, drugiego pracodawcy. W przypadku innych zajęć dodatkowych wykonywanych np. na podstawie umowy cywilnoprawnej lub bez umowy ważne jest, aby zajęcia te nie godziły w charakter służby cywilnej oraz nie były sprzeczne z obowiązkami wynikającymi z ustawy, czyli podobnie jak w przypadku pracowników samorządowych.

Mianowani urzędnicy służby cywilnej mają natomiast dodatkowo obowiązek otrzymania pisemnej zgody dyrektora generalnego w przypadku podjęcia jakiegokolwiek zajęcia zarobkowego. W przypadku urzędników służby cywilnej zgoda jest zatem wymagana również przed zawarciem umowy-zlecenia czy umowy o dzieło, ważne, że jest to umowa wykonywana odpłatnie.

Podobnie jak w przypadku ustawy o pracownikach samorządowych, również ustawa o służbie cywilnej posługuje się nieostrymi pojęciami i jest niedookreślona. A zatem do dyrektora generalnego urzędu oraz pracownika należy interpretacja przepisów i umiejętne, z należytą rozwagą ich stosowanie.

Złamanie powyższych zasad może mieć różne konsekwencje, od ukarania karą dyscyplinarną aż do rozwiązania umowy o pracę.

Funkcje publiczne

Kolejne ograniczenia nakłada na członków korpusu służby cywilnej przywoływana już wcześniej ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Zgodnie z nią osoby zajmujące stanowisko dyrektora departamentu, zastępcy, naczelnika oraz inne stanowiska równorzędne z tymi pod względem płacowym nie mogą m.in. prowadzić działalności gospodarczej samodzielnie ani też wspólnie z innymi osobami.

Podstawa prawna:

- art. 80 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505 ze zm.)

- art. 30 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)

- art. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące publicznex (DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.)

Zgoda dyrektora generalnego

- Osoba zatrudniona na stanowisku głównego specjalisty w Departamencie Prawnym chce nawiązać współpracę (umowa-zlecenia) z wydawnictwem zajmującym się  wydawaniem książek dla dzieci. Czy musi mieć zgodę przełożonego?

Jeżeli jest to pracownik służby cywilnej, czyli osoba świadcząca pracę na podstawie umowy o pracę, to nie jest wymagana taka zgoda. Poza tym praca w tego rodzaju wydawnictwie wydaje się nie podważać zaufania do służby cywilnej i nie pozostaje w sprzeczności z obowiązkami pracownika, o ile oczywiście pracownik nie wykonuje jej kosztem swoich obowiązków zawodowych.

W przypadku natomiast, gdy sytuacja dotyczy urzędnika służby cywilnej – osoby zatrudnionej na podstawie mianowania, to zanim zostanie podpisana umowa-zlecenie, należy wystąpić do dyrektora generalnego urzędu o udzielenie zgody.

- Czy dyrektor generalny może nie udzielić zgody na dodatkowe zatrudnienie?

Ustawa milczy w tym aspekcie, nie określa również żadnych kryteriów, jakimi powinien kierować się dyrektor generalny. Nieudzielenie zgody musi mieć uzasadnienie w skonkretyzowanych przesłankach, np. dodatkowe zajęcie może negatywnie wpływać na wykonywanie obowiązków służbowych lub w ocenie dyrektora generalnego charakter dodatkowego zajęcia może podważać zaufanie do służby cywilnej lub pozostawać w sprzeczności z innymi obowiązkami wynikającymi z ustawy o służbie cywilnej.

- Jaka jest droga odwoławcza, gdy dyrektor generalny odmówi udzielenia zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia?

Ustawa nie przewiduje trybu odwołania się od decyzji dyrektora generalnego, ale zawsze pozostaje droga sądowa (sąd pracy) zgodnie z art. 9 ustawy o służbie cywilnej.

Małgorzata Terlikowska, prawnik legislator, pracownik administracji publicznej

Zobacz cały poradnik:

Poważnym problemem dla wielu chętnych do pracy w ministerstwach, urzędach gmin, starostwie czy urzędach centralnych mogą być ograniczenia w możliwości dodatkowego zarabiania. Zakazy z tym związane statuują ustawy: o pracownikach samorządowych, o służbie cywilnej oraz ustawa o ograniczeniu prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

W samorządach...

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów