Poważnym problemem dla wielu chętnych do pracy w ministerstwach, urzędach gmin, starostwie czy urzędach centralnych mogą być ograniczenia w możliwości dodatkowego zarabiania. Zakazy z tym związane statuują ustawy: o pracownikach samorządowych, o służbie cywilnej oraz ustawa o ograniczeniu prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
W samorządach...
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach samorządowych: w urzędzie gminy, w starostwie, w urzędzie marszałkowskim i w innych takich jednostkach nie mogą wykonywać zajęć sprzecznych lub związanych z zajęciami, które wykonują w ramach obowiązków służbowych. Chodzi o zajęcia mogące wywołać uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, a także sprzeczne z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych. Zakaz ten dotyczy pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych oraz na stanowiskach kierowniczych w samorządach.
Przykład
Radca prawny jest zatrudniony w urzędzie gminy. Czy może on wykonywać dodatkowe zajęcia na podstawie umowy-zlecenia w kancelarii prawnej?
Po pierwsze stanowisko radcy prawnego należy do stanowisk urzędniczych, a zatem dodatkowe zajęcie podlega ocenie. Radca prawny świadczący usługi prawnicze w kancelarii prawnej, nie narusza zakazu z art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych. Ale jeśli ta sama kancelaria prawna w jakikolwiek sposób stałaby się stroną wobec urzędu, w którym radca jest zatrudniony, np. reprezentowała innego pracownika tego urzędu, brała udział w zaskarżaniu decyzji wydanej przez urząd albo nawiązała współpracę z firmą, która wygrała przetarg organizowany w urzędzie, mogą powstać uzasadnione wątpliwości o stronniczość i interesowność takiego zajęcia.