Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 31 października 2016 r.61-IBPP3.4512.528. 2016.1.MD) rozstrzygnął kwestię, czy przekazywane przez Gminę na rzecz zakładu budżetowego dopłaty do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków stanowią element podstawy opodatkowania dla potrzeb rozliczeń VAT. We wniosku o wydanie interpretacji gmina wskazała, że w jej strukturze organizacyjnej funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK), który spełnił zadania użyteczności publicznej związane z dostarczeniem wody oraz odprowadzenia ścieków. ZGK za swoje usługi pobiera od mieszkańców opłaty wynikające z taryfy zatwierdzonej przez Radę Gminy w formie uchwały.
Opłaty te kalkulowane są w ten sposób, że ich wysokość zależy od ilości (m3) odprowadzonych ścieków lub doprowadzonej wody od/do danego mieszkańca. System opłat w tym zakresie jest zorganizowany w ten sposób, że część kosztów za powyższe usługi ponosi mieszkaniec, a pozostałą część uzupełnia gmina. Dotychczas ZGK traktowany był jako samodzielny podatnik VAT, więc kwoty przelewane przez gminę traktował jako dotację uzyskaną od osoby trzeciej i z tego tytułu odprowadzał podatek VAT należny. Otrzymywanie wskazanych kwot nie było dokumentowane fakturami VAT. Gmina zamierza scentralizować rozliczenia VAT swoje oraz ZGK za okresy nieobjęte przedawnieniem. Jednocześnie, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. planuje rozpocząć rozliczanie VAT na bieżąco w oparciu o scentralizowany model. Zważywszy, że czynności wykonywane pomiędzy gminą i jej jednostkami oraz zakładem budżetowym powinny zostać uznane za niepodlegające opodatkowaniu VAT (w zakresie centralizacji wstecznej jak i bieżącej) - gmina powzięła wątpliwość, czy dopłaty do stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków powinny być traktowane jako dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę (tj. element podstawy opodatkowania) i tym samym, czy powinna rozliczać z tego tytułu podatek VAT należny.
Gmina stanęła na stanowisku, iż przekazywane przez nią dopłaty nie stanowią elementu podstawy opodatkowania i tym samym nie powinna wykazywać z tego tytułu VAT należnego. W świetle centralizacji VAT, dopłaty te należy bowiem uznać jako udzielane „samemu sobie". Swoje stanowisko gmina poparła wyrokiem TSUE w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław z 29 września 2015 r. oraz podjętą w dniu 26 października 2015 r. uchwałą 7 sędziów NSA (sygn. akt I FPS 4/15).
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się ze stanowiskiem gminy, uznając na podstawie przytoczonych orzeczeń, a także przepisów prawa, iż co do zasady przekazywane przez gminę dopłaty powinny stanowić element podstawy opodatkowania. W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest bowiem wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika. Jednakże, w związku z przeprowadzaną centralizacją oraz korektą nieprzedawnionych rozliczeń, to gmina stanie się podatnikiem VAT, a czynności wykonywane pomiędzy gminą, jednostkami budżetowymi oraz ZGK będą traktowane jako wykonywane w ramach struktury jednego podatnika i tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu.
Komentarz
Janina Fornalik, doradca podatkowy, starszy menedżer w MDDP