Reklama

Jak może dorabiać urzędnik pracujący w samorządzie

Pracownik sam musi ocenić czy dodatkowa aktywność, którą zamierza podjąć objęta jest zakazem z art. 30 ustawy pragmatycznej czy też nie. Jeśli się pomyli, pracodawca będzie musiał zastosować wobec niego przewidziane w tej ustawie sankcje.

Publikacja: 20.02.2018 05:30

Jak może dorabiać urzędnik pracujący w samorządzie

Foto: AdobeStock

- Pracownikowi zajmującemu się w urzędzie gminy współpracą z organizacjami pozarządowymi, w tym m.in, rozliczaniem organizacji pozarządowych, zaproponowano w jednej z nich pracę w charakterze doradcy, do którego obowiązków należeć ma m.in. pozyskiwanie środków na działalność tej organizacji. Czy zważywszy na brzmienie art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych, może on bezpiecznie podjąć się takiego dodatkowego zatrudnienia?

Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 30 nie zawiera generalnego zakazu podejmowania zajęć pozasłużbowych przez urzędnika samorządowego, a jedynie wprowadza ograniczenia zakresu tych zajęć. Zgodnie z tym przepisem pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.

Zakaz ten dotyczy wykonywania przez urzędnika zajęć, w którym to pojęciu mieści się nie tylko dodatkowe zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, ale także zajęcia zarobkowe wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych a także każda działalność o charakterze niezarobkowym (np. praca na rzecz stowarzyszenia lub fundacji).

W związku z tym, że art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej uops) używa wiele zwrotów niedookreślonych takich jak: „interesowność" i „stronniczość" nie określając przy tym żadnych kryteriów oceny, rozstrzygnięcie czy dana aktywność objęta jest wskazanym w tym przepisie zakazem bywa niekiedy trudne.

Jak podkreśla się w piśmiennictwie (Ustawa o pracownikach samorządowych komentarz red. A. Szewc C.H.Beck on line) sprzeczność pomiędzy zajęciami ubocznymi a zajęciami, które pracownik wykonuje w ramach obowiązków służbowych może przybierać różne postacie. Może np. wyrażać się w tym, że dodatkowe zajęcia będą wykonywane w godzinach pracy urzędnika albo wpłyną na mniej efektywne wykonywanie jego zadań (np. na skutek przemęczenia dodatkowym zajęciem). Sprzeczność ta może też polegać na wykorzystywanie sprzętu, urządzeń biurowych i materiałów pracodawcy przy wykonywaniu zajęć ubocznych (w tym przypadku w grę mogłoby wchodzić roszczenie pracodawcy o naprawienie wyrządzonej mu przez to szkody).

Reklama
Reklama

Za zajęcia związane z obowiązkami wynikającymi ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 30 uops należy uznać, wszystkie rodzaje aktywności zarobkowej i niezarobkowej, które pokrywają się chociażby częściowo podmiotowo, przedmiotowo, funkcjonalnie czy teleologicznie (celowościowo) z tymi obowiązkami (Artur Rycak – Ustawa o pracownikach samorządowych Wolters Kluwers lex on line). Przykładem zajęcia związanego z zajęciami, które pracownik wykonuje w ramach obowiązków służbowych, jest świadczenie przez pracownika zajmującego się w urzędzie podatkami i opłatami lokalnymi jednocześnie usług doradztwa podatkowego (por. wyrok NSA w Warszawie z 9 grudnia 1999 r., II SA 1613/99, niepubl.).

Natomiast przykładami zajęć, które wywoływać mogą uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność podawanymi w piśmiennictwie (por. Ustawa o pracownikach samorządowych komentarz red. A. Szewc C.H.Beck on line) są np.:

- świadczenie określonemu przedsiębiorcy przez radcę prawnego urzędu usług prawnych w związku z przetargami organizowanymi przez urząd, jeśli ten przedsiębiorca przetargi często wygrywa;

- prowadzenie spraw spółki, na rzecz, której pracownik ten, jego małżonek, krewny lub powinowaty wydaje decyzje administracyjne;

- zajmowanie stanowisk w organach spółek i pobieranie z tego tytułu znaczących gratyfikacji;

- odpłatne świadczenie fikcyjnych usług, np. konsultingowych, w zamian za korzyści majątkowe lub osobiste;

Reklama
Reklama

- przyjmowanie upominków i darowizn o wartości przekraczającej zwyczajowo dopuszczalne „dowody wdzięczności"

Zatrudnienie pracownika, który w gminie zajmuje się współpracą z organizacjami pozarządowymi (w tym opiniowaniem przyznawanych im dotacji i ich rozliczaniem), jako doradcy w jednej z nich, do którego obowiązków należeć ma pozyskiwanie środków na działalność organizacji można uznać, za aktywność związaną z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, które wywoływać mogą uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Warto, bowiem podkreślić, iż zgodnie z wyrokiem WSA w Lublinie z 5 lutego 2015 r. (III SA/Lu 532/14) nie jest konieczne wykazanie, że pracownik rzeczywiście działa w sposób stronniczy lub interesowny, chodzi tylko o możliwość zaistnienia takiej sytuacji. ?

Podstawa prawna: Art. 30 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 902 ze zm.)

Czy wcześniejsze zatrudnienie trzeba legalizować?

Pracownik służby cywilnej zatrudniając się w urzędzie kilka lat temu poinformował, że pracuje w innej firmie na umowę cywilnoprawną (zlecenie) i chciałaby aktywność tę kontynuować. Dowiedział się, że pracodawcę zatrudnienie w tej formie nie interesuje. Niedawno pracownik ten został mianowany na urzędnika sc. Nie poinformował jednak przełożonego, że jego dodatkowe zatrudnienie nadal trwa, nie wystąpił też o jego zgodę na takie zatrudnienie. Czy przełożony może zarzucić mu naruszenie obowiązków służbowych?

Przepis art. 80 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) posługując się sformułowaniem „nie może podejmować" dodatkowego zatrudnienia (zajęć zarobkowych) odnosi się wprost do sytuacji, w której członek korpusu sc w trakcie swojego zatrudnienia w urzędzie zamierza podjąć jakąś dodatkową aktywność zawodową poza nim. Przepis ten, należy, zatem odczytywać, jako zakaz podejmowania a nie prowadzenia dodatkowego zatrudnienia czy zajęć zarobkowych.

Dlatego część ekspertów uważa, że wymóg posiadania zgody nie dotyczy członka korpusu sc, w sytuacji, gdy do podjęcia zatrudnienia lub rozpoczęcia wykonywania zajęć zarobkowych doszło wcześniej przed powstaniem obowiązku posiadania takiej zgody (tak jak to jest w sytuacji opisanej w pytaniu). Nie wszyscy eksperci zgadzają się jednak z taką oceną uznając, że wykładnia celowościowa tego przepisu przemawia za tym, że i w takiej sytuacji uzyskanie zgody przez członka korpusu sc jest konieczne. Oczywiście, mimo, że co do zasady zgoda przełożonego powinna być uprzednia, to w takiej sytuacji może być ona wyrażona tylko post factum. Takie późniejsze wyrażenie zgody będzie, zatem dopuszczalne nie tylko w razie mianowania na urzędnika pracownika sc, zatrudnionego wcześniej na kontrakcie cywilnym w innej firmie. Będzie także dopuszczalne w przypadku zatrudniania w służbie cywilnej osoby pracującej już na części etatu w innej firmie, która chce to zatrudnienie kontynuować, albo w przypadku awansowania pracownika sc wykonującego poza urzędem dodatkowe czynności zarobkowe na wyższe stanowisko w tej służbie, który też ze swojej dodatkowej aktywności zawodowej nie zamierza rezygnować.

Reklama
Reklama

Nie podejmując się ostatecznego rozstrzygnięcia, kto ma w takiej sytuacji rację, warto podkreślić, że ewentualny spór w tej kwestii między członkiem korpusu sc a pracodawcą rozstrzygnąć będzie mógł tylko sąd pracy np. w sytuacji, gdy członkowi korpusu sc, który zgodnie z pierwszą z opcji uznał, że nie potrzebuje „ legitymizacji" trwającego już zatrudnienia czy zajęcia zarobkowego zostanie wymierzona kara dyscyplinarna.

Podstawa prawna: Art. 80 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

Czy nakaz zwolnienia się z innej pracy trzeba wykonać?

Urzędnik państwowy nie ubiegał się o uzyskanie zgody na zatrudnienie na pół etatu w innej firmie, bo był pewien, że pracodawca mu tej zgody nie udzieli. Kiedy sprawa się wydała pracodawca zażądał, aby urzędnik natychmiast zrezygnował z dodatkowego zatrudnienia (zwolnił się z pracy). Czy faktycznie pracodawca ma prawo wydać mu takie polecenie? I co grozi urzędnikowi za jego zlekceważenie?

Pracodawca zatrudniający urzędnika państwowego nie ma prawa nakazać mu rozwiązania stosunku pracy z innym pracodawcą. Polecenia służbowe, jakie pracodawca może wydać swojemu pracownikowi dotyczyć, bowiem mogą wyłącznie obowiązków, jakie wynikają z łączącego ich stosunku pracy. Oznacza to, zatem, że urzędnik nie musi wykonać polecenia nakazującego mu natychmiastowe rozwiązanie stosunku pracy z innym pracodawcą i nic mu za to nie grozi.

Taki urzędnik musi jednak pamiętać, że zgodnie z art. 19 ustawy o pracownikach urzędów państwowych, urzędnik państwowy nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez uzyskania uprzedniej zgody kierownika urzędu, w którym jest zatrudniony. Jego pracodawca ma, zatem prawo wymagać, aby zakaz ten był przez urzędnika przestrzegany. A jeśli urzędnik zakaz ten złamie musi liczyć się określonymi sankcjami. A zatem, mimo, że za niewykonanie polecenia dotyczącego stosunku pracy łączącego go z innym pracodawcą urzędnik nie może zostać ukarany przez zatrudniający go urząd, to za złamanie zakazu wynikającego z art. 19 ustawy o pracownikach urzędów państwowych już tak.

Reklama
Reklama

Wprawdzie cytowany przepis sankcji takich nie przewiduje, jednak jak podkreśla prof. S. Płażek (Komentarz do ustawy o pracownikach urzędów państwowych w: Prawo urzędnicze pod red. Prof. K. Barana C.H. Beck) wykonywanie zatrudnienia bez koniecznej zgody pracodawcy jest naruszeniem bezwzględnie obowiązującego przepisu ustawy i jako takie powoduje uruchomienie konsekwencji przewidzianych zarówno w kodeksie pracy jak i szczególnych, przewidzianych w ustawie o pracownikach urzędów państwowych (głównie dot. odpowiedzialności dyscyplinarnej).

Podstawa prawna: Art. 19 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2142 ze zm.)

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama