Członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. Nie ma również prawa wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. Urzędnicy służby cywilnej ponadto nie mogą podejmować jakichkolwiek zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego.
Zezwolenie na dodatkową pracę lub zajęcia zarobkowe nie zależy jedynie od uznania dyrektora. Rozpatrując je, przełożony powinien się kierować np. celami realizowanymi przez daną instytucję, interesem publicznym, charakterem stanowiska zajmowanego przez członka korpusu i jego obowiązkami. Decyzja nie ma zatem charakteru uznaniowego, należy ją uzasadnić.
Co wtedy, gdy w chwili rozpoczynania pracy w służbie cywilnej pracownik jest zatrudniony gdzie indziej?
Powinien powiadomić o tym i o zamiarze kontynuowania dotychczasowej pracy zarobkowej przyszłego przełożonego jeszcze przed zawarciem stosunku pracy, zwracając się jednocześnie o zgodę. W przeciwnym razie naraża się na zarzut naruszenia zakazu.