Założenia przewidują także wprowadzenie zmian do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FE794B0D475B3BCF68757EEBDD8D975D?id=247401]ustawy o zamówieniach publicznych[/link]. Dzięki nim każda nowa inwestycja publiczna ma uwzględniać potrzeby takich osób. Zamiast trzech schodków, które nierzadko stanowią barierę nie do pokonania, będą podjazdy dla wózków inwalidzkich. Chodzi także o czytelne informacje pomocne podczas poruszania się po urzędach i instytucjach publicznych.
[b]W razie trudności z dostosowaniem budynków organy administracji czy instytucje publiczne zostaną zobowiązane do zapewnienia niepełnosprawnym asystentów (w dostępnym miejscu), którzy udzielą im niezbędnej pomocy. [/b]
Takie obowiązki będą dotyczyły też sklepów i firm usługowych. Ponadto sklepy samoobsługowe (np. hipermarkety) będą miały obowiązek takiego umieszczania informacji o cenach i właściwościach oferowanych produktów, by mogli z nich skorzystać zarówno niewidomi, jak i osoby na wózkach inwalidzkich.
[srodtytul]Przyjazny transport[/srodtytul]
Jeśli chodzi o pojazdy komunikacji publicznej, to dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych ma polegać nie tylko na zapewnieniu możliwości bezpiecznego wsiadania i wysiadania (chodzi m.in. o zjazdy), ale także na dostarczaniu na bieżąco osobom z upośledzeniem wzroku lub słuchu informacji głosowych lub świetlnych o następnych przystankach.
Projektodawcy zakładają, że w wypadku komunikacji miejskiej wystarczy, by tylko połowa pojazdów została dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o kolej, której trudniej będzie przebudować tabor, zamiast wymaganych rozwiązań technicznych będzie mogła wprowadzić asystentów osoby niepełnosprawnej, którzy pomogą w korzystaniu z tego środka lokomocji.