Reklama

Poglądy polityczne w korpusie służby cywilnej

Sam udział ministerialnego urzędnika w publicznej dyskusji nie jest równoznaczny ?z manifestowaniem poglądów.

Publikacja: 17.06.2014 08:20

Poglądy polityczne w korpusie służby cywilnej

Foto: www.sxc.hu

Według ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Czy ten zakaz oznacza brak możliwości dyskusji o polityce? – pyta czytelnik.

Członek korpusu służby cywilnej (sc) nie może łączyć zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego (art. 78 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, DzU nr 227, poz. 1505 ze zm., dalej ustawa). Określenie „członek korpusu sc" obejmuje:

- ?pracowników służby cywilnej – osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę zgodnie z tą ustawą,

- ?urzędników służby cywilnej – osoby zatrudnione na podstawie mianowania.

Opierając się na słownikach języka polskiego („Uniwersalny Słownik Języka Polskiego" pod redakcją prof. Stanisława Dubisza), można stwierdzić, że „działanie publiczne" to takie, które ze względu na miejsce, okoliczności lub sposób może być postrzegane przez większą, bliżej nieokreśloną liczbę osób. „Manifestować" zaś oznacza „głosić przekonania, poglądy publicznie, w sposób zwracający uwagę". „Manifestacja publiczna" z kolei to „wyrażanie ich w sposób otwarty, często celem zwrócenia czyjejś uwagi lub wpłynięcia na kogoś" (słownik Języka Polskiego PWN).

Reklama
Reklama

Samo uczestnictwo w dyskusji – nawet publicznej – nie jest równoznaczne z manifestowaniem poglądów. Dyskusja merytoryczna, dotycząca np. aspektów działania określonego środowiska politycznego, nie musi być w jakikolwiek sposób powiązana ?z przedstawianiem poglądów dyskutantów.

Tu warto zwrócić uwagę na wyrok Sądu Apelacyjnego ?w Warszawie z 22 listopada ?2012 r. (III APo 14/12): znaczenie wyrażenia „publicznie manifestować poglądy polityczne" jest jednoznaczne ?i przekłada się na publiczne głoszenie przekonań, poglądów, własnego sposobu myślenia. Aby publicznie manifestować poglądy polityczne, trzeba je publicznie wypowiadać. „Bezsporne jest, iż obwiniony nie brał udziału ?w kampanii wyborczej, nie wypowiadał swoich poglądów publicznie. Samo kandydowanie z listy określonej partii politycznej nie może być utożsamiane z manifestowaniem poglądów. Możliwość umieszczania na listach kandydatów niebędących członkami partii nie jest uzależnione od zaakceptowania w całości światopoglądu tej partii. Obwiniony nie wypowiadał się publicznie, które z poglądów dotyczące kwestii politycznych, socjalnych, gospodarczych są mu bliskie. Nie manifestował swoich poglądów publicznie" – uznał SA w Warszawie.

Zakaz tworzenia partii politycznych i uczestniczenia w nich dotyczy tylko urzędników służby cywilnej, czyli osób zatrudnionych na podstawie mianowania (art. 78 ust. 5 ustawy) oraz pracowników takiej służby zajmujących w niej wyższe stanowisko (art. 78 ust. 7 ustawy). Pozostali członkowie korpusu sc nie są objęci tym zakazem. Niemniej uczestnictwo w partii politycznej, a tym bardziej tworzenie jej w wielu, jeśli nie w większości sytuacji, wiąże się z publicznym manifestowaniem określonych poglądów politycznych. Zatem członek korpusu sc musi także uważać, czy jego ewentualna przynależność partyjna nie wiąże się z możliwością uznania, że łamie zakaz publicznego manifestowania poglądów politycznych.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama