Rada Ministrów zatwierdziła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który wprowadza kryteria delegowania sędziów do innych sądów. Chodzi zarówno o określenie warunków, które przemawiają za wzmocnieniem danej jednostki sędziami delegowanymi z innych sądów, jak i wymagań, które są brane pod uwagę przy decyzji o delegacji konkretnej osoby.
Projekt jest realizacją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z listopada 2021 r. w sprawach połączonych od C‑748/19 do C‑754/19, w którym Trybunał stwierdził że sprzeczne z prawem unijnym są polskie przepisy, zgodnie z którymi minister sprawiedliwości może, na podstawie kryteriów, które nie zostały podane do publicznej wiadomości, z jednej strony delegować sędziego do wyższej instancji, zaś z drugiej w każdym czasie go z tej delegacji odwołać bez żadnego uzasadnienia.
Czytaj więcej
Ma być jasne, dlaczego dany sędzia został powołany lub odwołany. Każdy delegowany sędzia otrzyma...
Delegowanie sędziów. Jasne zasady delegacji i odwołania z delegacji
Zdaniem TSUE, „aby uniknąć uznaniowości i ryzyka manipulacji, decyzja dotycząca delegowania sędziego i decyzja o zakończeniu tego delegowania, powinny być podejmowane na podstawie znanych wcześniej kryteriów i być należycie uzasadnione”.
Dlatego art. 77 § 3c projektu nowelizacji ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych precyzuje, że delegacji do innego sądu dokonuje się w przypadku uzasadnionych potrzeb tego sądu, w szczególności gdy przemawiają za tym liczba i rodzaj wpływających spraw, stopień opanowania wpływu spraw oraz średnia wielkość referatu sędziego lub asesora sądowego w relacji do wartości tych parametrów w innych sądach.