List sędziego jest odpowiedzią na projekt rozporządzenia, który minister Bodnar skierował do uzgodnień międzyresortowych. Projekt dotyczy zmian w regulaminie urzędowania sędziów — na podstawie zmian wnioski o wyłączenie sędziego ze względu na jego sposób powołania na stanowisko sędziego nie będą mogły być rozpatrywane przez sędziów powołanych w ten sam sposób.
Problematyczna hierarchia aktów
Druga poruszona przez nowego ministra kwestia dotyczy obowiązku uwzlęgniania i bezpośredniego stosowania prawa unijnego oraz międzynarodowego, którym Polska jest związana przez sędziów w czasie orzekania, czyli konstytucyjnej zasady hierarchii aktów prawnych, która wynika wprost z art. 87 Konstytucji RP.
Projekt uwzględnia dodanie m.in. paragrafu 118a, który ma otrzymać brzmienie:
Przy sporządzaniu orzeczeń i uzasadnień uwzględnia się prawo Unii Europejskiej, w szczególności art. 19 Traktatu o Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. poz. 864, z 2007 r. poz. 843, z 2011 r. poz. 1555, z 2013 r. poz. 739 oraz z 2021 r. poz. 1309 i 1852), kierując się zasadami pierwszeństwa, bezpośredniego stosowania oraz lojalnej współpracy, a także wiążące Rzeczpospolitą Polską prawo międzynarodowe, w szczególności art. 6 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. poz. 284, z późn. zm.), uwzględniając przy ich wykładni orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.”.
Sędzia Zaradkiewicz ocenił treść nowego paragrafu jako zamiar narzucenia sędziomjak mają oni sporządzać orzeczenia. - Trójpodział władzy rodem z okresu stalinizmu, napisał na swoim profilu. Sędzia od momentu udostępnienia przez ministerstwo informacji o złożeniu projektu krytykował go przy pomocy mediów społecznościowych. W jego ocenie jest zmiany są „oczywiście i jawnie niekonstytucyjnie", w razie ich wejścia w życie każdy sędzia jest zobowiązany do ich ignorowania. Jego stanowisko poparła Krajowa Rada Sądownictwa, która oceniła, że projekt stanowi próbę zmiany ustroju RP zwykłym rozporządzeniem.