Z jednej strony zatem wymaga Minister do czynności takiej jak wydanie odpisu z KRS stosowania podpisu bezpiecznego, a z drugiej do założenia spółki wymaga stosowania podpisu zwykłego bez żadnej weryfikacji tożsamości użytkownika."
Po trzecie-brak opłat?
„Stowarzyszenie kwestionuje brak w przepisach w sprawie ustroju i organizacji Centralnej Informacji oraz trybu i sposobu udzielania informacji z Rejestru i wydawania kopii dokumentów z katalogu, a także struktury udostępnianych informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru oraz cech wydruków umożliwiających ich weryfikację z danymi w Rejestrze informacji o umożliwieniu pobierania wydruków na podstawie art. 4 ust. 4aa ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym za opłatą. Z art. 4 ust. 4 ustawy wynika pobieranie opłat za udzielanie informacji przez Centralną Informację KRS. Ustawa w art. 4 ust. 4a przewiduje wyłącznie bezpłatne udostępnianie informacji na stronie informacji, ale już nie nieodpłatność samodzielnego pobierania wydruków. Zwrócić należy przy tym uwagę, że np. w Niemczech nawet dostęp do informacji z rejestru handlowego w Internecie jest płatny. W żadnym kraju Unii Europejskiej udzielanie takich informacji nie jest wolne od opłat, bowiem jeżeli nawet podstawowe informacje są wolne od opłat (udostępnione na stronie internetowej) to wydruki tych informacji dostępne są po ich opłaceniu.
Działanie polegające na zaniechaniu pobierania opłat budzi również poważne wątpliwości z uwagi na przerzucenie na ogół obywateli RP kosztów utrzymania systemu utrzymywanego (za chyba niemałe pieniądze) dla pewnej grupy podmiotów. O ile bowiem można mówić, że księgi wieczyste są w jakiś sposób udostępniane w interesie wielkiej grupy osób, to jeżeli chodzi o Krajowy Rejestr Sądowy dane z niego są wykorzystywane przez relatywnie niewielką część osób.
Łamana jest zatem istotna zasada, że usługi istniejące dla pewnej wąskiej grupy osób powinny być utrzymywane co najmniej przy finansowej partycypacji tych osób. Wskazać należy, że nie można zrozumieć dlaczego wydanie dokumentów podlega opłacie natomiast uzyskanie odpisu z KRS już nie. Nie jest przy tym wytłumaczeniem, że internetowe wydawanie odpisów odciąży od wydawania odpisów w postaci papierowej w oddziałach Centralnej Informacji. Nastąpi to dopiero za jakiś czas, a oddziałów CI i tak nie będzie można zlikwidować, a poza tym poniesiony będzie przecież koszt budowy i utrzymania systemu teleinformatycznego.
Stowarzyszenie zaznaczyć musi, że rezygnacja Ministra z pobierania opłat (do czego jak wskazano wyżej są podstawy w ustawie) budzi zdziwienie bowiem następuje w okresie, w którym planuje się zamrożenie wynagrodzeń wielu grup zawodowych w tym sędziów, prokuratorów i pracowników wymiaru sprawiedliwości (w tym referendarzy, których wynagrodzenia są powiązane z sędziowskimi), straszy się sędziów i prokuratorów zmianami dotyczącymi stanu spoczynku. Jest więc działaniem grożącym interesom majątkowym Państwa rezygnowanie z tych opłat w sytuacji gdy „oszczędności" szuka się gdzie indziej.
Takie działania podważają wiarę Stowarzyszenia w dobrą wolę Ministra skoro odbiera się jednym grupom zawodowym po to tylko, aby rezygnować z opłat za usługi świadczone na zewnątrz. W tej sytuacji, wobec tak niekonsekwentnego działania Ministra Sprawiedliwości w zakresie interesów budżetu Państwa, Stowarzyszenie opiniuje rozporządzenie negatywnie i weźmie działania Ministerstwa Sprawiedliwości pod uwagę w przyszłości."
Zobacz także:
Prawnicy, doradcy i biegli » Sędziowie i sądy » Sędziowie