Prezes Sądu Rejonowego odmówił M. J. udzielenia informacji dotyczących sędziów prowadzących sprawy związane z burmistrzem A. F. w roli oskarżonego, oskarżyciela, poszkodowanego lub świadka w okresie od września 1998 r. oraz podania sygnatur akt powyższych spraw oraz dat ich prowadzenia.
Akta, wokandy, repertoria
Swoją decyzję Prezes Sądu Rejonowego uzasadniał przede wszystkim faktem, że żądana informacja nie jest informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wskazał, że nie jest w posiadaniu żądanych informacji, i wyjaśnił, że udzielenie informacji możliwe jest wyłącznie w oparciu o dane zawarte w aktach sprawy, wokandach, repertoriach. Tymczasem dostęp do akt spraw karnych i wykroczeniowych regulują przepisy kodeksu postępowania karnego i kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, a udzielenie żądanej informacji stanowiłoby obejście art. 156 kodeksu postępowania karnego.
Ponadto w ocenie Prezesa SR akta sądowe, repertoria, wykazy, wokandy zawierają dane osobowe. Ochronie podlegają dane dotyczące osób fizycznych, nawet jeżeli pełnią one funkcje publiczne bądź kierownicze, jeżeli nie są to informacje związane z pełnionymi obowiązkami, a więc nie mają wpływu na ich wykonywanie.
Prezes SR podniósł też, że z danych zawartych w repertoriach papierowych nie wynikają informacje o liczbie i danych osobowych przesłuchanych świadków. Udzielenie informacji w oparciu o repertoria i wykazy prowadzone w formie papierowej wymagałoby tak znacznego nakładu pracy (tak czasowego, jak i osobowego oraz finansowego), że doprowadziłoby do destabilizacji pracy wydziału i Sądu. Ustalenie czy A. F. składał zeznania w charakterze świadka wymagałoby przejrzenia co najmniej kilkunastu tysięcy akt spraw, jakie toczyły się w wydziale karnym Sądu oraz kolegium do spraw wykroczeń.
Ochrona prywatności
M.J. najpierw odwołał się od tej decyzji do Prezesa Sądu Okręgowego, a kiedy nie przyniosło to skutku złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. W skardze wniósł o uchylenie decyzji organów obu instancji. Podniósł, że w świetle art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, jeżeli informacja dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną i ma związek z wykonywanymi przez nią zadaniami lub sprawowaną funkcją, to dostęp do niej nie może zostać ograniczony z uwagi na ochronę prywatności lub tajemnicę przedsiębiorcy.