Tytuł wystawy w Zderzaku brzmi jak początek japońskiego wiersza haiku. „Powierzchnia wody zmarszczyła się” to cykl wielkoformatowych obrazów olejnych i rysunków. Prace powstały w latach 2005 – 2008 w Mięćmierzu nad Wisłą, gdzie artysta mieszka, pracuje i kontempluje naturę.
[srodtytul]W zakolu rzeki[/srodtytul]
Obrazy Tatarczyka oparte są na kontrastach światła i cienia, bieli i czerni. Z pozoru kolorystycznie monotonne, ujawniają po chwili swoje bogactwo i malarskie wyrafinowanie. Pokazywana w Zderzaku seria prac przedstawia motyw zakola rzeki w momencie przełomu – o zmierzchu albo o świcie. Otaczające rzekę wzgórza i korony drzew rzucają na wodę głęboki cień. Słońce dopiero wstaje albo już zachodzi – woda błyszczy gdzieniegdzie refleksem słonecznego światła, jasna aż do bieli. Te proste na pierwszy rzut oka kompozycje pełne są odważnych rozstrzygnięć malarskich, bogatych w ekspresję, ale w wyrazie bardzo wyciszonych, kontemplacyjnych.
[wyimek]Obrazy Tomasza Tatarczyka oparte są na kontrastach światła i cienia, bieli i czerni [/wyimek]
W kręgu zainteresowań artysty pozostają wielcy malarze krajobrazu z przeszłości, zwłaszcza Caspar David Friedrich. Podobnie jak XIX-wieczny mistrz pejzażu romantycznego Tatarczyk „szuka dramatu rozgrywającego się w naturze”.