Wystawa w Muzeum Plakatu

Było już o kobiecie. I to nieraz. Aż wreszcie nadszedł czas na „męską odpowiedź”. To wystawa prezentująca plakaty z panami w rolach głównych. Można ją już oglądać w Muzeum Plakatu.

Publikacja: 27.10.2010 09:20

Plakat Stefana Norblina z 20-lecia międzywojennego

Plakat Stefana Norblina z 20-lecia międzywojennego

Foto: Rzeczpospolita

– To niejako przedłużenie naszych poprzednich wystaw „I druk stworzył kobietę” i „Femme plakat. 300 x kobieta” – mówi Rafał Nowakowski, kurator wystawy „Jako mąż i nie mąż... Wizerunek mężczyzny w plakacie polskim”.

Znalazło się na niej ok. 300 polskich posterów. Najstarszy – zapowiedź szopki noworocznej z politycznymi akcentami, przedstawiająca Zeusa i karłowatego krakowiaka – pochodzi z 1917 r., najmłodsze z tego roku. Zgrupowane w jednym miejscu pozwalają prześledzić, jak zmieniały się społeczne, historyczne i ideowe role mężczyzn oraz jak modyfikował się ich obraz w sztuce.

– W XX wieku przestał dominować wizerunek białego heteroseksualnego mężczyzny – mówi kurator. – W jego miejsce pojawiać zaczęły się grupy wykluczane – w tym przedstawiciele innych ras czy orientacji seksualnych – oraz kobiety. Tę cezurę w plakacie wyznacza przede wszystkim II wojna światowa.

Nową definicję zyskał też typ amanta.

– W międzywojniu oglądaliśmy przystojnych i eleganckich młodych mężczyzn lub szacownych starców. Dziś słowo amant brane jest w cudzysłów, a starcom daleko do określenia przystojny.

Wystawa czynna jest tylko do godz. 16, co oznacza, że zobaczyć ją mogą nieliczni. Muzeum chciałoby zorganizować nocne zwiedzanie, przetestowane już m.in. podczas „I druk stworzył kobietę”, ale nie ma na to pieniędzy.

„Jako mąż i nie mąż...” – Muzeum Plakatu, ul. Stanisława Kostki-Potockiego 10/16 do 31.12, poniedziałek, godz. 12 – 16, wtorek – niedziela, godz. 10 – 16 bilety: 10 zł

– To niejako przedłużenie naszych poprzednich wystaw „I druk stworzył kobietę” i „Femme plakat. 300 x kobieta” – mówi Rafał Nowakowski, kurator wystawy „Jako mąż i nie mąż... Wizerunek mężczyzny w plakacie polskim”.

Znalazło się na niej ok. 300 polskich posterów. Najstarszy – zapowiedź szopki noworocznej z politycznymi akcentami, przedstawiająca Zeusa i karłowatego krakowiaka – pochodzi z 1917 r., najmłodsze z tego roku. Zgrupowane w jednym miejscu pozwalają prześledzić, jak zmieniały się społeczne, historyczne i ideowe role mężczyzn oraz jak modyfikował się ich obraz w sztuce.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl