Reklama

Polietylen w ciemności - wystawa Pawła Althamera we Wrocławiu

- W piątek Muzeum Współczesne Wrocław otwiera wystawę "Polietylen. W ciemności" Pawła Althamera - pisze Monika Kuc

Aktualizacja: 15.02.2013 20:44 Publikacja: 15.02.2013 16:05

Polska publiczność zobaczy wreszcie część rzeźb, które powstały pod kierunkiem artysty w Deutsche Guggenheim w Berlinie w 2011/2012 roku, a potem były prezentowane w Bolzano we Włoszech. Będzie to jednak zupełnie inny pokaz, wykorzystujący architekturę wrocławskiej galerii, mieszczącej się w dawnym schronie przeciwlotniczym z czasów II wojny światowej.

Zobacz galerię zdjęć

- My nie pokażemy, jak w Berlinie, warsztatu tworzenia tych prac. Nie interesuje nas aspekt ich "produkcji", tylko gotowe figury - tłumaczy Dorota Monkiewicz, kuratorka wrocławskiej wystawy. Zaprezentujemy je także zupełnie inaczej niż w Bolzano. Tam były wystawione w galerii wypełnionej dziennym światłem z widokiem na góry w Tyrolu. Krytykom kojarzyły się z figurami antycznymi lub barokowymi. Nasze wnętrza są zamknięte, bez okien. Zdecydowaliśmy się więc pokazać rzeźby niemal w ciemności, przez co wyglądają bardziej niematerialnie i egzystencjalnie.

Przypomnijmy, że w Deutsche Guggenheim w Berlinie projekt Althamera nosił tytuł "Almech", nawiązując do szyldu niewielkiego zakładu ojca artysty pod Warszawą, produkującego butelki z tworzyw sztucznych. Paweł Althamer zamienił prestiżową berlińską galerię na kilka miesięcy w fabrykę, korzystającą z tych samych technologii i maszyn, jak jego ojciec, ale wytwarzającą obiekty sztuki.

Artysta i jego współpracownicy tworzyli na miejscu odlewy twarzy osób odwiedzających (niejednokrotnie ludzi znanych - pracowników muzeum i Deutsche Bank, twórców i kuratorów, lecz i osób anonimowych, pojawiających się w galerii przy ruchliwej Unter den Linden). Odlewy montowano na specjalnych metalowych konstrukcjach, które owijano pasmami masy polietylenowej niczym bandażami. Tak powstały białe figuralne rzeźby prezentowane równolegle z „warsztatem" pracy. W Berlinie najważniejszy był proces powstawania dzieła. A ekspozycja nieustannie podlegała transformacji, powiększając się o pojedyncze figury i rozbudowane grupy postaci, tworzące intrygujące korowody.

Reklama
Reklama

Jednak i tam działanie Althamera miało nie tylko typowy dla niego socjologiczny kontekst (artysta znany jest najlepiej z takich artystyczno-społecznych działań, jak „Bródno 2000", czy wizyta „kosmitów" w Brukseli ), ale również metafizyczny podtekst, bo jak sam twórca wyjaśniał w katalogu, dla uczestników było to przeżycie bliskie zmartwychwstaniu. „Poddadzą się oni rytuałowi robienia maski śmierci." - zapowiadał wówczas. „Po zdjęciu odlewu maski, każdy będzie mógł na siebie popatrzeć. To jest forma mumifikacji, bez fizycznej śmierci." Powstałe figury uderzały zresztą kontrastem wyciszonych, jakby pogrążonych we śnie twarzy i ekspresją gestów.

Wśród 38 rzeźb, prezentowanych we Wrocławiu, znalazły się również przedstawiające znane osoby. „Anda" to Anda Rottenberg, „Sebastian" ? Sebastian Cichocki, „Monika" - Monika Szewczyk, krytyk z Berlina. Ale w tym pokazie nie chodzi o dociekanie, kto jest kim. Ważniejsze są psychofizyczne reakcje widza, który stanie twarzą w twarz wobec „zjaw" w ciemnościach.

PAWEŁ ALTHAMER

"Polietylen. W ciemności" - wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław czynna do 15 kwietnia. Powstała we współpracy z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie i neugerriemschneide w  Berlinie.

Polska publiczność zobaczy wreszcie część rzeźb, które powstały pod kierunkiem artysty w Deutsche Guggenheim w Berlinie w 2011/2012 roku, a potem były prezentowane w Bolzano we Włoszech. Będzie to jednak zupełnie inny pokaz, wykorzystujący architekturę wrocławskiej galerii, mieszczącej się w dawnym schronie przeciwlotniczym z czasów II wojny światowej.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama