Rezerwacja pobytu w hotelu za granicą nie zawsze będzie podlegała prawu polskiemu, gdyż konieczne jest ustalenie prawa właściwego – prawa kraju, które będzie miało zastosowanie w danej sytuacji. Sposób i ramy jego wyznaczania określają konwencje międzynarodowe, rozporządzenia unijne oraz polskie ustawy, m.in. ustawa – Prawo prywatne międzynarodowe oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (rozporządzenie Rzym I).
Szukaj w regulaminie hotelu
Niezależnie od tego, czy hotel znajduje się na terytorium jednego z państw członkowskich UE czy nie, prawo właściwe ustala się na podstawie rozporządzenia Rzym I.
Czytaj więcej
Jeśli trurysta nie zgłosi zastrzeżeń do jakości usług jeszcze podczas wycieczki, może mieć problemy ze skuteczną reklamacją po powrocie.
Naczelna zasada jest taka, że strony mogą bądź dokonać wyboru prawa właściwego w treści umowy, bądź też może on wynikać w sposób dorozumiany z okoliczności sprawy. Większości osób słowo „umowa” kojarzy się z kilkoma kartkami papieru podpisywanymi przez strony, ale umowy mogą zostać zawarte także za pośrednictwem kliknięcia na stronie internetowej, w toku rozmowy, korespondencji czy poprzez przystąpienie do konkretnych świadczeń. Prawo właściwe może zatem zostać ustalone równie dobrze w regulaminie hotelu czy warunkach dokonywania rezerwacji, jak i w korespondencji mailowej pomiędzy stronami.
Jeżeli prawo właściwe nie zostało wybrane, należy je ustalić na podstawie rozporządzenia Rzym I. Zgodnie z jego art. 4 ust. 1 lit b), prawem właściwym dla umowy związanej z pobytem w danym hotelu, będzie co do zasady prawo państwa, w którym się on znajduje. Nie ma przy tym znaczenia, czy rezerwacja była dokonywana poprzez kontakt z hotelem czy za pośrednictwem portali bookingowych – gdyż stroną umowy jest zawsze podmiot prowadzący hotel, nie pośrednik.