Niespołeczny jak polski pracownik

Nie angażujemy się w wolontariat, także ten pracowniczy, który pomagają zorganizować pracodawcy

Publikacja: 04.09.2011 01:01

Polska wśród krajów Unii Europejskiej ma najniższy poziom zaangażowania w wolontariat.

Polska wśród krajów Unii Europejskiej ma najniższy poziom zaangażowania w wolontariat.

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Polska wśród krajów Unii Europejskiej ma najniższy poziom zaangażowania w wolontariat. Najwyższy jest w Holandii – 57 proc., w Danii – 43 proc. oraz w Finlandii – 39 proc. U nas wynosi on według danych CBOS zaledwie 9 proc.

Co mogłoby tę sytuację zmienić? Zdaniem części ekspertów pomógłby rozwój programów wolontariatu pracowniczego, tzn. takiego, w którym czynny udział bierze pracodawca. Na polskim rynku pracy nie ma, niestety, za wiele takich przykładów, co potwierdzają najnowsze badania dotyczące wolontariatu pracowniczego przeprowadzone przez firmę konsultingową CSRinfo.

Pieniądze od firmy

W badanych firmach najczęściej przyjętą formułą wolontariatu pracowniczego są konkursy grantowe dla pracowników-wolontariuszy, które są często jedyną formą wspierania ich działań przez firmę. Takie wsparcie może wynieść nawet 10 tys. zł. Część firm prowadzi program grantowy jako jedną z możliwości angażowania się pracowników w wolontariat i równolegle inicjuje inne koordynowane odgórnie działania. Ciekawym rozwiązaniem jest formuła przyznawania wsparcia finansowego bezpośrednio organizacjom i instytucjom wspieranym wolontariatem pracowników.

Firmy elastycznie podchodzą do wyznaczania celów wolontariatu – regulując np. tylko to, że wolontariusze-pracownicy nie mogą angażować się w działania wspierające partie polityczne. – Firma pozostawia wolontariuszom pełną swobodę, dzięki której mogą realizować pomysły na autorskie projekty. Wszystkie proponowane przez pracowników działania są oceniane pod kątem merytorycznym przez Radę Programową. Jednak to, jaki projekt będą realizować, zależy od nich samych – mówi Daria Bukalska z Tchibo Poland. Działania wolontariackie pracowników najczęściej skupiają się wokół tematyki edukacji dzieci i młodzieży oraz wspierania instytucji, które działają na ich rzecz (przedszkola, świetlice, świetlice środowiskowe, domy dziecka, fundacje i stowarzyszenia itp.). Wolontariusze w wielu przypadkach podejmują stałą współpracę z tego typu organizacjami i systematycznie im pomagają.

Bariery i zalety

Większość badanych firm wskazała, że początkowo w wolontariat pracowniczy zaangażowało się do 5 proc. pracowników, ale najczęściej około 1 – 2 proc. pracowników. Więcej niż połowa respondentów nie znała lub nie mogła podać procentowego udziału pracowników-wolontariuszy w pierwszym roku wdrażania wolontariatu w firmie. Do najważniejszych barier w rozwoju wolontariatu pracowniczego w Polsce należą według badanych brak czasu i duża liczba obowiązków zawodowych i rodzinnych pracowników.

Mała popularność wolontariatu w Polsce wiąże się też zdaniem respondentów ze stereotypami na temat tego typu działań, zwłaszcza w początkowej fazie wdrażania programu wolontariatu: – Wolontariat wielu ludziom kojarzy się tylko z ciężką pracą i bardzo trudnymi sytuacjami, np. wolontariatem w hospicjach – podają autorzy badania. Jednak wszyscy uczestnicy dostrzegają też wiele korzyści. Są to ich zdaniem: budowa nowych relacji z partnerami społecznymi, możliwość angażowania się w działania wolontariatu partnerów biznesowych firmy, np. dostawców, wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników, lepsza atmosfera w pracy czy też zwiększenie motywacji pracowników. Uczestnicy badania pozytywnie oceniają możliwości rozwoju idei wolontariatu w Polsce. Uważają, że nawet jeżeli obecne zainteresowanie środowiska biznesu programami wolontariatu jest tylko modą i liczba firm wdrażających programy spektakularnie się nie zwiększy, to i tak warto inwestować w tego typu działania.

Ramka

W badaniu wzięły udział firmy, które prowadzą u siebie programy wolontariatu pracowniczego i angażują się w jego rozwój. Respondentami byli firmowi koordynatorzy tych działań:

Alcatel-Lucent, Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank BPH, BNP Paribas Bank Polska, Capgemini Polska, Citi Handlowy, Coca Cola HBC Polska, Danone, DBSchenker, GlaxoSmithKline, Grupa TP, IBM Polska, ING Bank Śląski, Kompania Piwowarska, Kredyt Bank i Warta, Microsoft, NUTRICIA, Oracle Polska, PKN Orlen, Prima Sara Lee Coffee and Tea Poland, Provident Polska, Procter & Gamble, RWE Polska, Tchibo Warszawa.

Polska wśród krajów Unii Europejskiej ma najniższy poziom zaangażowania w wolontariat. Najwyższy jest w Holandii – 57 proc., w Danii – 43 proc. oraz w Finlandii – 39 proc. U nas wynosi on według danych CBOS zaledwie 9 proc.

Co mogłoby tę sytuację zmienić? Zdaniem części ekspertów pomógłby rozwój programów wolontariatu pracowniczego, tzn. takiego, w którym czynny udział bierze pracodawca. Na polskim rynku pracy nie ma, niestety, za wiele takich przykładów, co potwierdzają najnowsze badania dotyczące wolontariatu pracowniczego przeprowadzone przez firmę konsultingową CSRinfo.

Pozostało 85% artykułu
Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie